NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 13 augusti, 2013
Skrivet av: Karin Jegelius skrivet 2013-08-11, 11:40
Hej Torkel och Katarina!  
Tack för alla uppgifter, nu har jag lite att gå på!
 
Katarina, jag tror att du är rätt ute i ditt resonemang. Du har ett 6 års gap mellan Margta och Isak och Lorents skulle mycket väl kunna rymmas där.
Det skulle ju vara trevligt att hitta hans födelsenotis naturligvis, jag ska ta tag i det efter helgen :-)Det där med Nora vet jag är trassligt
då det finns ett par stycken att välja på...Har även för mig att en del bruk förde egna längder?
 
Jag funderar lite över Lodina Smidt, Bruksbokhållare Johan Norströms Änka. Skulle det betyda att hon först är gift med Bruksskrivare Hans Kortsson
och därefter gifter om sig med Johan Norström? Har du hittat någon dödsnotis för Hans Kortsson som kan bekräfta detta?
 
Min Lorents Norström får barnen Konrad 1721, Olof 1723, Lodina 1724, Olof 1725, Lodina 1728, Regina 1733, Karin 1736 samt Lorents 1738.
Samtliga i Kyrkbyn, Alfta. Han dör 1756-01-14 i Kyrkbyn, Alfta och hans Hustru Brita Olofsdotter f 1693-02-24 i Kyrkbyn, Alfta bor kvar där
med barnen några år efter Lorents död. I längden Alfta AI:4a sid 178 (1762-1788) anges Sonen Lars vara gymnasist, och Brita anges vara
utflyttad till Stockholm sen har jag tappat bort henne. (Jag har inte hunnit gå igenom utflyttningslängderna ännu) Skulle man kunna tänka
sig att Brita och eventuellt gymmnasisten Lars på nåt sätt sammanstrålar i Stockholm med Lodina? Eller har hon redan dött då?
 
Spänningen stiger