NULL Skriv ut sidan - SV: Walkendorff

Anbytarforum

Titel: SV: Walkendorff
Skrivet av: Ann Walkendorff skrivet 2019-03-28, 19:19
Efter som det är lite aktivitet i denna tråd kastar jag ute denna fråga här som perifert berör släkten Walkendorff. Diskussion förs under von der Osten.

Jag känner mig redo att kasta ut en teori - en någon svajig teori - kring Arendt von der Ostens ursprung.

Den verkligt svajiga delen bygger på motstridiga källor kring släkten Walkendorff. Det finns en Henning Christoffer Walkendorff til Bjørnemose som sägs vara född på Glorup 1625 såsom (oäkta?) son till Henning Walkendorff til Glorup (1560-1626). Å andra sidan i de flesta källor sägs denne Henning Walkendorff endast ha ett barn - ja, ni gissade rätt på namnet - Henning Walkendorff (1595-1658). I vissa källor anges han som fader till Henning Henningsen Walkendorff til Bjørnemose, men då född 1634 på Glorup.

Vad har då detta för betydelse då? Kanske ingenting, men pusslar vi samman detta med uppgifter i vissa tyska källor att en Catharina von der Osten på Ummanz (en mindre ö i anslutning till Rügen) blev gift med Henning Christoffer Walkendorff til Glorup. Nu blir ju detta ännu mer förvecklande då källorna anger Kirsten Jørgensdatter Kruse (1628-1703) som hans maka. Kan Catharina von der Osten varit en första hustru (som dött i barnsäng)? Hennes fader var baronen Stoislaff von der Osten på Ummanz som ska ha avlidit på 1640-talet.

Arendt von der Osten dyker upp i Livgardet till fots under överste Gustaf Lillie 1671. Enligt uppgifter från nätet är sedan detta livgarde från 1672 förlagt i Pommern (och kallas Kungl. Maj:ts Drabanter). Han ingår i adelsbursen med först fänriks och senare löjtnants grad. Han får avsked enligt rullan 8 november 1674. Tillägg: Hans fortsatta militära bana är nu upphittad. Han får fullmakt som kapten för ett kompani den 25 oktober 1676 i Drottningens Lifregemente till fots utställd av fältmarschalk Ferssen.

I samband med krigsslutet 1679/1680 så börjar ett "tyskt" livgarde att etableras i Pommern. I rullorna där - som är väldigt röriga - har han inte påträffats, men väl en annan von der Osten. I livkompaniet i överste Petter Mackliers regemente i Stralsund finns sedan december 1679 förare Alexander Moritz von der Osten. Vem är nu det? Jo han är son till baron Joachim Andreas von der Osten och född 1674 på Ummanz och Joachim Andreas? Ja han är son till baronen Stoislaff von der Osten på Ummanz.

Kan även Arendt vara ett barn i denna syskonskara?

Det skulle förklara giftermålet mellan Arendts dotter Catharina von der Osten och Henning Christoffer Walkendorff på Ellinge med att en tidigare koppling finns mellan släkterna. Dessutom förekommer det relativt ovanliga förnamnet Rutger som syskon både hos brud och brudgum.


Någon som kan kasta ljus över röran?

Med vänlig hälsning
Paul Bergström



Hej!
Ja detta var i sanning rörigt.
Jag skulle gärna se de källor som sägs finnas till att det ska ha funnits en oäkta son till Henning Walkendorff (1560-1626).
Det låter ju märkligt att en oäkta son föds på det gods som den påstådda fadern bor på tillsammans med sin hustru Anne Lauridsdatter Brockenhuus. Att en oäkta son skulle få bära släktnamnet, och dessutom skriva sig till Bjørnemose, utan det det finns nedtecknat i släktböckerna verkar långsökt. Glorup ärvs av den legitime sonen Henning W (1598-1658) , och godset såldes 1661, av hans änka Margrethe Blome.

Bjørnemose gods kommer i släktens ägo 1638, och ägs då av samma par som nämns ovan.
Gården ärvs av Henning Walkendorff (1634-1658). Han studerar 1655 i Orléans, Frankrike och han gifter sig 1658 då han är 24 år gammal med Kirsten Jørgensdatter Kruse. (https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I263&tree=2 (https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I263&tree=2))

Vad jag förstår på resonemanget i teorin, så skulle detta kunna vara den Henning W som skulle kunna ha varit gift med Catharina von der Osten.
Jag hänger inte riktigt med vad gäller om denna Catharina skulle ha dött i barnsäng, fanns det något överlevande barn?
Vad hette detta barn i så fall, det borde ha hetat Walkendorff om det föddes inom äktenskapet.

Sen blir det ännu snurrigare, påståendet att Henning Christoffer Walkendorff till Ellinge gift med Catharina von der Osten är förbryllande. Om det är Ellinge slott i Skåne som åsyftas så kom det i släktens ägo 1640 via Mette Barnekows brorsdotter Margrethe Barnekow, gift med Christoffer Walkendorff (1626-1690). Slottet ärvdes av deras son Hans W, som tvingades sälja slottet 1714. https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I31688&tree=2 (https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I31688&tree=2))

Så det har inte funnits något ägarpar till Ellinge som föreslås i inlägget.

Däremot så kan en vigsel ägt rum på Ellinge mellan personerna i fråga den 5 ocktober 1703.
Både Hans W och Arent von der Osten skriver i september och oktober samma år till Biskopen i Malmö, med önskan om att kompaniprästen Torslow ska få viga paret i stället för sockenprästen. Se tidigare inlägg med ett brev från Hans W daterat 31 sep?! 1703,
här i tråden daterat 2018-01-14.

Ett brev daterat 6 oktober 1703 från Arent von der Osten finns;
Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:17 (1703-1703) Bild 2880 ff (AID: v234775.b2880, NAD: SE/LLA/13550)

Hur svaret från biskopen lyder är svårt att tyda.

Källa: Domkapitlet i Lund (K, L, M) FIIf:17 (1703-1703) Bild 2890 ff (AID: v234775.b2890, NAD: SE/LLA/13550)

Vad jag förstår så saknas kyrkböcker från denna period.

Namnet Rutger är inte vanligt förekommande i släkten, jag känner endast till en person som burit namnet. Han var son till nämnde Hans W, och föddes 1687. Han gifte sig med Barbara Sofia Saltzing. (Gustaf Elgenstierna. Det Svenska Riddarhuset Stamtavlor. Adliga ätten WALKENDORFF, nr 25, TAB. 27.)

Jag vet inte om jag lyckats reda upp lite i den svajiga teorin.
Vi får försöka hjälpas åt att bringa klarhet i släktmysterierna.