NULL Skriv ut sidan - Carl Carlsson i Måstad, Tving

Anbytarforum

Titel: Carl Carlsson i Måstad, Tving
Skrivet av: Happy Svensson skrivet 2019-03-16, 17:05

Carl Carlsson * 2 - 7 - 1829 i Måstad, Tving socken, död 22-7-1898 i Karlskrona Stadsförsamling. Gift med
Kajsa Lena Germundsdr/Gummesdr. födsel och vigsel okänt, står som född i Sillhövda 8 - 12 - 1838. Död 31-1-1906, Sundsvall.


Barn: Ingrid Maria Carlsdr *8-6-1859 i Tving 86
         Axel Rudolf Carlsson* 4-8-1877, Karlskrona stadsförsamling.


Föräldrar till Carl Carlsson:


Carl Carlsson, ev f 2-7-1799 Kolshult, Tving. (Osäker uppgift!)
Sissa Matthisdotter, * 1802


Födelseboken för Tving 1829 för Carl Carlsson:""Såsom Barnafader har Uppgivit sig sjelf Dr Carl Carlsson på No 88 Tving".


Enl uppgift är detta släkt till mig på faderslinjen som ser ut som följer:


Peter Esbjörnsson i Husgöl, Fridlevstad ca 1640-1721


Anders Persson i Husgöl, Fridlevstad 1679-1762


Sven Andersson i Husgöl, Fridlevstad 1726-1818


Peter Svensson i Husgöl, Fridlevstad 1764-1861


Carl Petersson i Husgöl, Fridlevstad  1804-1885


Sven Carlsson i Jemsunda o Bredasjö, Tving 1834-1910


Peter Olof Svensson i Bredasjö o Gnetteryd 1864-1940


Karl Bernhard Svensson i Gnetteryd 1895-1951


Jag har utelämnat mig själv och min far från listan.


Detta är då min raka faderslinje, men det är ju så att dom flesta uppräknade ovan fick söner som fick söner och det är då bekräftat via DNA att det är samma faderslinje.


Jag önskar dock hjälp från er duktiga Tvingforskare om att knyta ihop Carl Carlsson med dom manliga släktingarna på mitt träd och kan erbjuda er information om släkten till Axel Rudolf Carlsson i gengäld, han föddes på Tyska Bryggeriet, där hans far arbetade, sedan blev det sjömanskap, någon form av militär tjänstgöring i 1:a Eldar Kompaniet samt en sväng upp till Sundsvall där han arbetade som plåtslagare innan han tog sig ner till Karlskrona igen och så småningom över till Alaska i USA, där han gifte sig och bildade familj med en kvinna från ursprungsbefolkningen på Aleuterna. Och där han arbetade som fiskare, sjöman och trapper.


Det finns en hel del släkt, mycket trevlig sådan, i USA än idag och det skulle vara förnämligt med att kunna knyta samman dom här linjerna. All information som finns tillgänglig uppskattas självklart.