NULL Skriv ut sidan - SV: Stora Köpinge

Anbytarforum

Titel: SV: Stora Köpinge
Skrivet av: Bengt Olsson skrivet 2019-03-05, 23:29
Hej !

I Danska Rigsarkivet Lensregnskaber 1559-1660 finns under Malmöhuslän jb och mtl som kan ge viss hjälp. Jag håller på att gå igenom dessa i jakten på Måns Jörgenssen m.fl.anor.

En del uppgifter har jag hittat men fortsätter mitt sökande.

I mtl 1626 under drängar som tjänar för halv lön i Glemminge finns en Mons Jörgenssen skriven. I dito längd för 1630 tjänar Mons Jörgenssen fortfarande i Glemminge och för halv lön.

I mtl 1638 hittar jag under S:a Spjutstorp en Moegens Jörgenssen som leijebonde. Denna gård har han övertagit 1634 efter en Jens Olssen.

Men kan denne Måns Jörgenssen vara identisk med namnen i Kabusa ? Det viktiga nu var att följa honom i längderna för att belägga om det kunde vara så. Det har dock inte lyckats helt.

År 1643 är första året som Mons Jörenssen står skriven i Kabusa, då tillsammans med Ola Ibssen, Jep Madssen, Ola Jenssen, vars gård är öde, Age Pederssen, Sven Mortenssen, Lasse Hogenssen, Jep Nilssen och Mons Mortenssen. Anders Mickelssen Holm är nu borta. Mons Jörenssen står dock detta år fortfarande för en gård i S:a Spjutstorp.

Kan det vara eftersläpning i längderna som gör detta, eller är det två olika Måns ?

Mtl 1644 och 1645 har jag inte hittat och dessa saknas troligen, men i mtl 1646 finns ingen Måns Jöranssen skriven i S:a Spjutstorp.

Måns Jöranssen övertar Holmagården efter Anders Holm. Genomgång av mtl visar att Anders fader var Mickel Holm som finns skriven på platsen 1613. Nedan utdrag från mtl.

Lejebönder Kabusa: Olle Anderssen, Jep Madssen, Olof Anderssen öde, Morten Perssen, Per Monssen, Laurids Truidssen, Mons Olssen öde, Jens Anderssen, Per Anderssen, Laurids Monssen, Mickel Holm iij dr, Algud Svenssen öde

I dito längde från 1609 skrivs han med fadersnamnet.

Leje Kabusa: Otte Anderssen j Rdr, Jep Madssen, Ola Anderssen, Morten Persen, Per Monssen, Laurids Truedssen, Mons Olssen, Jens Anderssen, Per Anderssen, Laurids Monssen, Mickel Svenssen, Algud Svenssen öde

I mtl 1583 finns även en Sven Holm skriven i byn. Denne bör vara Mickels fader.

Åter till Måns Jöranssen. Genomgång av jb för Glemminge visar att det finns en Jörgen Mougenssen skriven i byn 1598.

I jb 1600 finns följande skrivna i Glemminge by.

Mads Olssen, Tue Svendssen, Bent Lauridssen, Mickel Madssen, Nils Mogenssen, Olle Reff, Peder Madssen, Morten Mogenssen, Lauris Nilssen, Anders Tygessen, Lauris Jonssen, Jens Anderssen, Peder Mogenssen, Jens Nilssen, Nils Nilssen, Peder Jenssen, Jörgen Mougenssen, Olof Ibssen, Gregers Mortenssen, Jens Perssen

Bland lejebönderna i L:a Köpinge 1617 och 1620 finns en Isak Monssen skriven.

Lejebönder L:a Köpinge: Lasse Joanssen, Sven Torkelssen, Albrid Trölssen, Laurids Madssen, Anders Perssen, Isak Monssen, Peder Mortenssen, Nils Olssen, Knud Jenssen

Lejegårdar L:a Köpinge: Sven Torkildssen, Morten Perssen, Anders Perssen, Isak Mogenssen, Lauris Madssen, Per Jörgenssen, Lauris Nilssen, Lauris Ibssen

Med tanke på att Måns Jöranssen döper en son till Isak, ett namn som inte återfinns bland hans hustru Agdas anor, kan detta kanske ha anknytning till Måns anor.

Det här är vad jag hittat so far. Förutom jb och mtl finns en hel del räkenskaper, som jag ännu inte har gått igenom fullt ut. Dessa kan kanske ge ytterligare o/e kompletterande uppgifter. Känner någon sig hågad är det bara att dra igång.

Hälsar Bengt