NULL Skriv ut sidan - SV: Ekersten

Anbytarforum

Titel: SV: Ekersten
Skrivet av: Mikael Andersson skrivet 2018-11-26, 10:55
Tack! Jag är övertygad om att svaret finns bland Grödinge Marieberg eller det säteri som ingår under Marieberg, Karshamra. Där har de verkat före och efter Mats. Sökte på senare Söderbergare men kom ej fram till Mats. Den gren verkar ha kommit från Uppsala hållet, vilket också stämmer med mina obekräftade Dna kopplingar dit. Beställt Grödinge en socken historia av Britta Söderberg, som tillhörde en av de mest prominenta släkterna där. Hennes svärfar var Grosshandlare Carl Söderberg, f 1859, som grundade kolonialvarufirman Carl Söderberg AB i Stockholm 1905, köpte gården Marieberg i Grödinge 1918. Sonen Carl Albert (1900-1969) gifte sig med Brita Bergh (Söderberg) (1914-1993) som skrev boken Grödinge och som hade säteriet/ gården Karshamra.

Min teori är att det fanns minst två släkter Söderberg i Grödinge men med ett gemensamt ursprung. En andra är Axel Teodor Söderberg f. 1879, med far Karl August Söderberg, f: 1849 med far Johan, Erhardt Söderberg tillhörde en. De har också Teodor namnet i släkten, ganska ovanligt som dyker upp senare i "min" Söderbergsläkt i Göteborg (ingift Des Reax och med Braheanor). Återkommer!