NULL Skriv ut sidan - Sinnessjuk

Anbytarforum

Titel: Sinnessjuk
Skrivet av: Camilla Persson skrivet 2018-11-16, 13:30
Hej!
Jag heter Camilla Persson och jag har fått veta (berättat för mig) av min far att min gammelfarmor Carolina/Karolina Nordin född Qvant/Kvant (min farmors mamma) blev inlagd på S:t Lars mentalsjukhus i Lund 1950 och bodde där fram tills hennes död 1972.. När jag släktforskar på min gammelfarmor för att få veta mer om henne så lyckas jag att hitta en bild på arkiv digital att det står på en av bilderna i kyrkoarkivet på min gammelfarmor ordet sinnessjuk.. Det ser även ut som att det i en ruta även står inlagd på Lunds hospital 1921..

Jag kan tyvärr inte komma åt den bilden på arkiv digital då jag bara kunde söka i kyrkoarkiven där helgen när det var gratis.. Har nämligen inget abonnemang där så kan bara läsa där när dem har gratisdagar så jag kan tyvärr inte skicka vilken källanvisning det e till den bilden  som jag läste det på..

Men vad innebär det när det står Sinnessjuk??
Kan min gammelfarmor har blivit ilagd mer än en gång, först 1921 och sen kommit hem för att sen ha blivit inlagd på S:t Lars i Lund 1950??

Hur kan jag få veta mer om min gammelfarmor??
Hade varit kul att få veta mer om henne, hur hon hade det, hur hon hade det när hon blev tvungen att bo på mentalsjukhuset mm, vad dem menar med sinnessjuk mm??? Men hur kan jag få veta???

Med vänlig hälsning Camilla