NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Eliassons, Gammelbyn hustrur

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Eliassons, Gammelbyn hustrur
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2018-10-24, 16:42
Bra sammanfattning av källor Gun!


Släktkopplingarna på Erik Perssons sida är klara. Erik Persson, Abraham Persson och Olof Persson i Gammelbyn var bröder och systern Margareta Persdotter var gift med Nikodemus Håkansson i Gammelbyn. Detta är så att säga den etablerade bilden och jag har kontrollerat domböckerna som grund för detta (det är bara ett par ytterligare källor förutom det du nämner ovan) och det verkar inte finnas något tvivel (lägger möjligen in länkar när jag får tid för att få det svart på vitt). Lars Nikodemusson och Per Nikodemusson var bägge söner till Nikodemus Håkansson och det är därför Lars Nikodemusson är kusin ("syskonbarn") till Erik Perssons dotter Rågerd samt till Olof Perssons söner Östen, Olof och Isak Olofsson.


En svårare fråga är just Olof Eliassons hustru eller hustrur, som den här diskussionen påbörjades med. Utan någon annan bevisning att han var gift två gånger, så borde det ju vara just Elisabet Danielsdotter som är modern till Olof Eliassons barn och DNA-tester på moderlinjen skulle kunna vara en indikation på Elisabet Danielsdotters ursprung. Om han å andra sidan är svåger till Rågerd Eriksdotter (och det kan han ju fortfarande vara även om jag är tveksam till det, även om hans hustru då knappast är just Karin Eriksdotter) kan det i stället leda oss uppåt på modern Karin Nilsdotter som nämndes ovan.


Gun, uppgiften om Rågierds förmyndare är väldigt intressant. Jag tror jag hade sett den där notisen tidigare, men inte riktigt funderat på den. Karin Nilsdotter är (givet min tolkning) dotter till Nils Matsson i Gunsmark, Nysätra som domboken Bygdeå 1673-02-12 säger:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Västerbottens län (AC) EXIe:3965 (1672-1674) Bild 2670 / sid 511 (AID: v427335.b2670.s511)
Det ska noteras att släktuppgifterna i denna notis är svårtolkade, speciellt då "sammanfattningen" till vänster talar om att den avser ett hemman i Tväråmark, men det är ganska säkert Per Jonssons hemman i Gunsmark som tvisten avser. Nils Eriksson i Gammelbyn torde dock endast kunna avse Erik Perssons son i Gammelbyn (alltså Rågierd Eriksdotters bror), och denna sägs uttryckligen vara dotterson till Nils Matsson, som hade arvslott i aktuella hemmanet (som troligen alltså avser Gunsmark).
Förmyndarna till Rågierd Eriksdotter torde, som förmyndare brukade vara (enligt lag skulle vara?; Jag har läst åtminstone en dom från omkring de här åren där en person påtvingades förmyndarskap han inte ville ha eftersom han var enda släkting som kunde vara förmyndare), vara släkt till henne och frågan är då hur. Det är inte helt lätt att reda ut, men eftersom bägge är i Nysätra så verkar det åtminstone initialt troligt att de är släkt till Rågierd på hennes moders sida, vilket är en pusselbit att använda sig av. En inital gissning skulle vara att de bägge är gifta med döttrar till Nils Matsson, men det är verkligen något som man måste försöka avstämma med källor, och det är inget jag satt igång med ännu.


{Kan tilläggas från källan ovan som dock är vid sidan av frågan: Per Jonsson i Gunsmark vars hustru är bördig från hemmanet sägs också ha inlöst "såväl hustru Rågierds som Erik Jonssons faders arvslott i hemmanet"; Min initiala tolkning av detta är att denna Rågierd och Erik är syskon, men möjligen skall "hustru Rågierds" arvslott och "Erik Jonssons faders" arvslott betraktas som två olika, vilket gör deras släktskap tvetydigt; Per Jonsson kallas också svåger till Erik Jonsson och Nils Eriksson i notisen, men det kan knappast vara någon "normal" svågerkoppling mellan dessa}

Nu är det en fråga jag verkligen undrar och det är om det finns någon antydan om vem denna Elisabet Danielsdotter kan vara. Jag har ögnat vissa mantalslängder och mest frustrerat konstaterat att det finns väldigt få Daniel i den här delen av Västerbotten under den här perioden. Det borde göra det lättare att hitta kandidater som hennes fader, men om något verkar det göra det svårare. Den enda egentliga tidsmässigt korrekta Daniel i Burträsk finns i Granträsk, och han hade verkligen en dotter Elisabet, som verkar varit gift med en helt annan människa hela denna period, så oavsett när Olof gifte sig med henne kan det inte vara den Elisabet Danielsdotter (under förutsättning att det inte skrevs in fel namn i kyrkoräkenskaperna, så att en syster med ett annat namn var den egentliga bruden). Här är dock frågan om mtDna kan ge ytterligare information.


Jag kan här inte helt släppa tanken att hon kan vara syster till Anders Danielsson i Långträsk/Pjäsörn, Skellefteå som i domboken 1716(?) sägs komma från Gammelbyn i Burträsk. Tyvärr leder detta inte nödvändigtvis vidare, då även hans ursprung är höljt i dunkel. Tidsmässigt borde det dock stämma väl, då han sägs vara född 1668.

Så en fråga till den ursprungliga trådskrivaren: Har du information om denna mtDna? Är det något som kan jämföras med mtDna för andra personer? Det finns en uppgift på nätet (via Leif Boström tror jag, men osäker på ursprunget) som verkar säga att denna mtDna är liknande eller lika den för Margareta Persdotter (alltså Nikodemus Håkanssons hustru, ett av syskonen i Gammelbyn som nämndes inledningsvis). Har du någon vetskap om detta? Min kunskap om Dna-forskning är i princip noll, men det känns som om just på dessa grenar skulle den kunna leda vidare. En fråga då är om någon av dina tester bygger på kvinnolinjer som härstammar från Erik Perssons andra döttrar, Rågierd eller Märit? Detta verkar vara enda sättet att få någon reda på detta, även om jag är ytterst osäker på om det finns några sådana linjer. Jag antar Märit, gift med Mats Elofsson, torde vara bästa chansen då, eftersom jag inte är säker på att Rågierd, gift med Gudmund (glömt patronymikon) hade några barn alls.


***



Ett tillägg givet de många källorna Gun ger ovan som inbegriper Östen Olofsson i Gammelbyn. En föga spridd uppgift som kan noteras om dennes hustru är att hon heter Brita Johansdotter (patronymikonen verkar inte nämnas på många ställen om alls). Detta kommer från ett domboksinlägg om något helt annat, där hon används som vittne. Från Lövånger och Burträsk 1700-01-16(till 18) Paragraf 4 sista stycket:
Svea Hovrätt - Advokatfiskalen Jämtlands län (Z) EXIe:3818 (1700) Bild 3490 / sid 343 (AID: v427334.b3490.s343)