NULL Skriv ut sidan - SV: Olof Eliassons, Gammelbyn hustrur

Anbytarforum

Titel: SV: Olof Eliassons, Gammelbyn hustrur
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2018-10-23, 19:24
Jag kan inte tolka detta som att Olof Eliasson hade någon första hustru Karin alls. Åtminstone utgående från detta domboksexempel som uppenbarligen talar om en Karin Eriksdotter, död ca 1695 i Råneå som möjligen har barn vilka man inte vet lever. Ingenting i denna notis säger att hon ska ha varit Olof Eliassons hustru, vilket jag sett verkar hävdas på andra ställen till synes just byggd på denna källa.


Jag har gjort en så fullkomlig kontroll som jag kunnat, men har naturligtvis säkert missat intressanta källor. Såvitt jag har kunnat avgöra finns det ingenstans i dessa källor noterat att Rågierd Eriksdotter eller någon av hennes systrar skulle vara svägerskor till Olof Eliasson. I själva verket verkar första källan Gun tar upp ovan klart antyda att Olof Eliasson eller hustru inte är bördiga till hemmanet utan köpt in sig i det, medan Rågierd och Rågierds svåger Mats Elofsson (gift med Märta Eriksdotter) är de till hemmanet närmast arvsberättigade.


Jag skulle utan ytterligare information (och den kan väl definitivt finnas) säga att Olof Eliasson bara var gift en gång med just Elisabet Danielsdotter, så att alla barnen har samma haplopgrupp verkar väl då stämma väl.


Men som sagt, om jag missat något här, ta gärna upp det så saken blir klarggjord. Jag är ganska intresserad av den här familjen också.