NULL Skriv ut sidan - SV: Sture

Anbytarforum

Titel: SV: Sture
Skrivet av: Björn Möller skrivet 2018-03-14, 16:01
Tack Lennart,
jag känner till Cognatus sedan tidigare och har haft stor nytta av den inskannade litteratur som finns där.

Jag håller sedan tidigare på att försöka kartlägga hela den skånska Sture-släkten, och har nu även lagt till syskonen Fredrik Persson Sture, Lars Persson Sture och Anna Greta Persdotter Sture i mitt släktforskningsprogram, trots att jag ännu inte funnit kopplingen till resten av Sture-släkten.
Vidare har jag tittat på Fredrik Persson Stures bouppteckning (den finns under Kristianstads rådhusrätt:Kristianstads rådhusrätt och magistrat (L) FIa:176 (1776-1776) Bild 9600 / sid 940 (AID: v230840.b9600.s940, NAD: SE/LLA/10140)

Igår hittade jag även en Andreas Sture, död 1794, som var krögare i Åhus. Jag vet dock ännu inte hur han passar in i Sture-släkten.

När det gäller den Peder Stuure som var verksam i Malmö, så är det samme man som jag skrivit om i ett tidigare inlägg och som senare blev kh i Vellinge & Fuglie. Mellan 1667 och 1681 var han nämligen rektor vid Malmö Latinskola. Men efter danskarnas misslyckade återerövringsförsök av Skåne under det Skånska kriget på 1670-talet, så blev han "förvisad" till att istället vara kyrkoherde på den skånska landsbygden. Det ansågs nämligen inte längre passande att en man, som var född i Danmark, hade ansvaret för skolningen av stadens gossar ...

När Peder Stuures första hustru Hille Jostdatter Krutmeijer dog i Malmö 1675, så skaffade han en familjegrav i Malmö St Petri kyrka. Gravstenen finns kvar i kyrkan än idag, även om Peder Stuure själv aldrig blev begraven där. Enligt Severin Cavallin (i första utgåvan av Lunds stifts herdaminne), så blev han begravd i Fuglie kyrka. Cavallin var själv kh i Vellinge & Fuglie, så han bör ha haft koll på detta.
Tyvärr vet jag inte detta med säkerhet, eftersom Fuglie medeltida kyrka blev sprängd med dynamit i slutet av 1890-talet och ersatt med en ny kyrka i tegel.

Jag bifogar en teckning över Peder Stuures gravsten i Krämarekapellet i Malmö St Petri kyrka. Bilden kommer från Einar Bagers bok "Malmöhistoria i sten".