NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31.12.2001
Skrivet av: Erik Lundin skrivet 2000-03-19, 23:28
Hej Håkan!
Mina uppgifter om Dorotea bygger på vår gamla släktbok om släkten Lundberg från Askersund, Jag har uppgift i den att hon kommer från Varberg och att fadern var slottsbyggmästare. Jag har tyvärr inte hittat henne i Varbergs fb ej heller Mattias, däremot finns Jakob, Kristina, Sivert, Helena i samma fb.
Kyrkoherde Jakob Grahl och Stina Grahl nämns som dopvittnen för Doroteas och Gustavs son Jakob Lundberg f 1739-02-13 i Askersunds stadsfs. Detta har jag tolkat som ett bevis på att de är syskon. I Strängnäs stifts herdaminne, bok 4 sid 435 finns uppgifter om Jakobs far Christian Grahl.
Av Doroteas barn var det belagt att Jakob Lundberg och Christina gift Christiernsson var i livet 1776.  
Dorotea och Gustav gifte sig 1735-02-11 i Askersunds stadsfs.
Db är korrekt för Varbergs stadsförsamlings dödbok och jag har angivit födelseår efter den.
När det gäller Margareta Grahl antar jag att det är Jakob Grahl och Katarina Agrells dotter Margareta Dorotea Grahl gift med kyrkoherde Jonas Boström i Spånga församling i Uppsala ärkestift. Har ej uppgifter om dem men de borde kunna fås ur Ärkestiftets herdaminne.
Den här bouppteckning efter Mattias Grahl, var kan man få tag på uppgifter om den?
mvh
Erik