NULL Skriv ut sidan - SV: Dandanell / Dandanelle

Anbytarforum

Titel: SV: Dandanell / Dandanelle
Skrivet av: Stefan Gelow skrivet 2017-12-02, 20:02
Hej Ulf!


Ja, jag håller med om det i allmänhet, men det är lite tveksamt här, eftersom det uppenbarligen föddes tre barn 1696-10, 1698-03 och 1699-12, som knappast är fel namngivna eller dylikt. Möjligen skulle det kunna ha fötts en dotter 1699-02 som inte står i fb, men det är ytterst tveksamt tidsmässigt och knappast troligt. Det skulle innebära att hon är född antingen före 1696-02, vilket är tveksamt på grund av när föräldrarna gifte sig (om hon var inomäktenskaplig), eller efter 1701-01 ungefär, vilket verkar vara väl många år felräknade och på gränsen för när hon sedan själv gifte sig. Jag tycker inte det är uppenbart vad som är en riktig lösning här faktiskt. Noteras kan att födelsebok inte finns för Tuna före 1710, så barn födda där går inte att säkerställa.


En ytterligare möjlighet som jag inte tog upp förut, är att Gunborg/Gunilla skulle kunna vara Saras dotter från ett tidigare äktenskap. Sara kallas hustru vid vigseln, så hade antagligen varit gift tidigare. Den maken hette naturligtvis inte Olof Häfling, men dottern skulle troligen haft vederbörande som styvfar under såpass lång tid att det inte vore så konstigt om hon benämndes Häfling ändå.


/Stefan Gelow