NULL Skriv ut sidan - Jan Anderssons, född 1795, okända fader (Gäsene häradsrätt, vol.AIa:56, nr 140)

Anbytarforum

Titel: Jan Anderssons, född 1795, okända fader (Gäsene häradsrätt, vol.AIa:56, nr 140)
Skrivet av: Helena Johansson skrivet 2017-11-15, 20:39
Hej, jag har äntligen kontaktat landsarkivet i Göteborg för att få en kopia på det mål som kan bringa lite klarhet i vem som är fader till Jan Andersson som föddes 9 april 1795 i Starrholmen i Källunga. Moder till barnet var Helena Andersdotter i Starrholmen.

De har i Domboken för Gäsene häradsrätt, dit Källunga församling hörde, återfunnit en mål den 12 maj 1795 (vol. AIa:56, nr 140) som behandlar ett "lönskaläge" för pigan Helena Andersdotter och drängen Anders Jansson.  I början av texten står följande skrivet: "... pigan Helena Andersdotter i Starrholmen Västergården
och drängen Anders Jansson i Tåstared, för det de med hwarandra lönskaläge bedriwit ...". 

målet nr 140 samt ett utdrag ur saköreslängden avseende samma mål.

Jag bifogar filen i detta inlägg. Texten är ganska svår att tyda och därför skulle jag behöva hjälp med att renskriva den. Jag hoppas att någon kan anta utmaningen?

Så mycket ser jag i alla fall att Helena Andersdotter anger drängen Anders Jansson i Tostared, Källunga, som fader till barnet. Vad jag förstår så nekar denne Anders Jansson till detta och tar hjälp av två vittnen för att "rentvå" sig.

Jag har tittat i mantalslängderna för Källunga för åren 1794-1795, men någon dräng Anders Jansson ser jag inte under Tostared. Drängar var väl aldrig namngivna i mantalslängder? Husförhörslängderna för Källunga börjar först 1820. Hur kan jag spåra denne Anders Jansson i detta läge? Han behöver ju inte ens vara född i Källunga..

Tacksam för all hjälp,
Med vänlig hälsning
Helena Johansson