NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-03-03
Skrivet av: Yvonne Dihné skrivet 2005-06-17, 16:54
Hej B-A ja det är Catharinas släkt som fortfarande spökar Eskil Nilsson är hennes pappa
 
den Eskil du har fått fram är Eskil Nilsson Green gm Ingeborg Gudmundsdotter.
 
Ja Nils och Inger skulle kunna vara min Eskils föräldrar. Får kolla födda i Varberg
 
Ja Catharina bosatte sig i Lindberg  efter en del trassligheter.
 
Kanske du kan hjälpa mig med en sak
 
Detta har vi fått fram
År 1801 den 1 marti stod qvinspersonen Catharina Eskilsdotter från Öströ? för begånget lönskaläge vid hemligt skriftemål i Tvååker kyrka.
 
Kan man på nåt sätt komma åt dessa skrifter?
 
Utdrag ur födelseboken från Tvååker: Född 24 sept.Döpt 24 sept.1800.
Qvinspersonen Catharina Eskilsdotter i stugan vid Fastarp oäkta son Anders. Nöddöpt.Moder 24 år.Faddrar: Anna-Maja Norell i Warberg och Hustrun Elin Arfvidsdotter vid Slätten?
Gissar att han dog genast eftersom han nöddöptes men hittar ingen dödsdatum
 
Föder 1803 Johan Elis Andersson, fader sjömannen Anders Bengtsson från Varberg Kanske Johan Elis går samma väg till mötes men hittar inget dödsdatum.
 
Föder 1805 Ewa, fader okänd  
 
Gifter sig 1808 med Johannes Olsson
 
Ewa bor i hos Catharina och Johannes i Lindberg till 1811 sen är hon borta, hittar inget dödsdatum på henne heller. Inte kan hon väl bli piga vid den åldern?
 
Skriver inte prästen in dom pga att dom är oäkta tror du.
 
Catharina har ju 3 systrar, Ewa bor med Karin fram till 1808 och noteras då som systerdotter. Men det kan ju vara nån av de andra systrarnas dotter som Catharina tar hand om när hon gifter sig. Jag har inte hittat var Eva är född.
 
Denna familj är full av konstigheter
Systern Karin har 2 barn Johanna Susanna Alexandersdotter Swanberg? 1794-06-10 död 1862-01-10 och Alexander Magnus Alexandersson Swanberg? 1798-08-21. Ingen aning om vem som är deras far. Bosatt i Fiskeläget, hytta nr 4 ensam med barnen. En Karin Eskilsdotter gifter sig 1790-02-14 i Spannarp med Jöns Jönsson men jag vet inte om det är min Karin. Namnen på barnen stämmer ju inte
 
Hela familjen verkar vara svår att knyta ihop på nåt sätt.
Kan du knyta ihop nåt när du letar så blir jag jätteglad.
PS jag har fått en ny släkting Kerstin Karlsson, vi båda rotar och letar allt vad vi orkar men kommer tyvärr inte så mycket mer framåt.  
Kram   /Yvonne