NULL Skriv ut sidan - SV: Ryttaren Samuel Samuelsson Tollbom

Anbytarforum

Titel: SV: Ryttaren Samuel Samuelsson Tollbom
Skrivet av: Mats Svensson skrivet 2017-09-26, 11:03
Hej Ulf,
 
Man ska aldrig ge upp. Jag är sjukskriven och nyopererad, jag har massor av tid över så jag kan hjälpa dig på traven!

Jag har kommit en bit till med ”mamma Kerstin”. Jag har följt mantalslängderna tillbaka för Boatorp i Lemnhults socken. Jon eller Jonas och Ingrid ser ut att vara ett par redan 1730. 1747 nämns Jon sista gången och året efter hittar jag Ingrid som änka boende i Boatorp södergård. År 1749 är Ingrid omgift med Carl och bor i Boatorp norrgård.

När din  Samuel Samuelsson (senare Skräddare) föds så döps han tydligen i Skirö kyrka som vi noterat innan. Där har du två dopvittnen som stärker Kerstins ursprung.  Hustru Lisbeth Jonsdotter (född 9:e augusti 1734) som är gift med ryttaren Sven Nilsson och bor i Folketorp i Lemnhults socken (H.f.l Lemnhult AI:1 bild 107/sid203).
 Sen har du pigan Maria Jonsdotter i Boatorp. Maria som sen gifter sig med Gabriel Månsson och bor i Boatorp södergård. Maria och Gabriel tar hand om grabbarna när styvmor Lisa dör som jag nämnde ovan. Maria och Lisbet är systrar som vi noterat innan och jag kan inte tänka mig något annat än att Kerstin är deras storasyster.

Sen har vi datumet för Kerstin födelse och jag tror att hon faktiskt är född 29:e juli 1731. När man tittar i H.f.l Stenberga AI:3 bild 112/sid 211 så kan man se att prästen strukit över Kerstin och ändrat namnet till Lisa Svensdotter. Lisa är född den 21 september 1732 som vi kan se på bilden högre upp. Sen har du årtalet 1732 där prästen också har använt kraftigt bläck som du kan se på ”tvåan”. Det står säkert en ett under. Varför ska han annars markera tvåan? Kerstin nämns dessutom som sex år yngre än Samuel och Lisa nämns som sju år yngre.  Tyvärr börjar födelseböckerna i Lemnhults socken först 1732 så Kerstin är inte noterad som dotter till Jon och Ingrid i Boatorp någonstans.

Vi får leta vidare på Jon som dör i Boatorp 1747 eller 1748. Det kanske finns några uppgifter om bodelning när Ingrid gifter om sig 1748-1749?

Du får krya på dig!
Med Vänlig Hälsning
Mats