NULL Skriv ut sidan - SV: Teet

Anbytarforum

Titel: SV: Teet
Skrivet av: Tord Elfwendahl skrivet 2017-07-31, 09:59
Hej Gabriel, jag skulle vilja fråga om du kunde utveckla lite den möjliga kopplingen mellan Falkenberg/Varberg Teet:arna och Norrland/Finland? Har du några datum?
Sannolikheten att det skulle ha funnits Teet-ättlingar som hamnar i Halland i efter freden i Roskilde (1658) då denna delen av Danmark skulle med alla medel "försvenskas". Svenska ämbetsmän (som Teit/Teet:arna trots allt får anses vara) erbjöds säkert nyckelbefattningar också för att säkerställa att staten fick sin kaka.
Hur ser din forskning ut på den fronten?
Mvh/Tord



Hej Leif!
 
Kort svar. Hennes föräldrar är kända. Jag har tyvärr inte tillgång till alla mina anteckningar just nu och släktkretsen kring henne och hennes mor är lite rörig p g a flera äktenskap, men om jag minns rätt så är hon dotter till Bengt Staffansson Teet, verksam inom tullen i Falkenberg (tror jag). Denna släkt Teet ursprungligen från Varberg. 
Jag tror också att det finns en artikel i HSF:s tidsskrift Hallandsfararen i något nummer för en del år sen som berör den släktkretsen.
Det finns en hel del kompletteringar och intressanta förfäder och släktingar, på den här sidan som man uppenbarligen inte hade kännedom om i programledningen, då tror jag inte man lagt så mycket tid på Norrlandsrepotaget.
 
Mvh
 
Gabriel