NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp i Mora

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp i Mora
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-07-06, 23:08
Hej igen
Då skulle jag behöva lite läshjälp igen, jag tragglar och försöker men lyckas inte hela vägen (inte ens halva)
Det gäller Båck Erik Ersson d 5 jan 1770 FI:6 Nr 17 det året
Jag lyckas läsa följande:

Dannemannen i livstiden Båck Erik Ersson No 5 uti Wattnäs, är född till världen av ärliga och kristliga föräldrar år 1718. Fadern Båck Erik Ersson och modern Kerstin Matsdotter IBM. ? ? ? genom det Heliga dopet befordrad? honom till församlingens gemenskap och under? en kristlig och vacker? uppfostran medelst? ? ? ? bringa honom till en tillbörlig och ärlig? kunskap i salighetsläran? och då ? ? ? kristendom tillhöra. År 1748 då han var 30 år gammal inträdde han i äktenskap med sin ännu efterlevande hustru Kerstin Jonsdotter på Wattnäs med vilken ? ? ? Kärlek och frid har sammanlevat uti 22 år och under den tiden blivit av Herren välsignad med 5 barn, 4 söner och 1 dotter, av vilka alla, förutom 1 son som redan 1754 avled, ännu lever och ? beklaga sin avlidna och ? faders oförmodliga? olyckliga och beklagliga avgång, vilken sorg .....
Sen är jag borta frånsett några ord här och där men som inte bildar någon mening.

Som vanligt är jag tacksam för den hjälp jag kan få
/Per H