NULL Skriv ut sidan - SV: Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Orsa
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-05-14, 10:10
Hej Per.
Jag skriver ned det jag hittat och de slutsatser jag dragit, så får du göra resten.
Du frågar om hustru Britta, f 1678, som är omnämnd i AI:4 Lunden nr 6. Hon var hustru till Hindrika Per Olofsson, vilket framgår av EI:2, sid 3. De gifte sig 1703, fast det där står att Per kom från Kyrkbyn. Det måste ju ändå vara den Per som var bror med änkan hustru Karin, i AI:4. Per sskrivs som 52 år och Britta 24 vid vigseln, och det stämmer bra med åldersuppgifterna i hfl. De fick barnen Anna Perdotter f 1705 och Olof Persson f 1707, som du ser i AI:4.


Du har helt rätt om Olof och Britta f 1690, gifta 1709. Så där kan du sätta punkt.


Jag listade ut att det mystiska ordet Lof som står t.ex. i AI:5, s 442 (AD) "Hindricka Lof" måste stå för Olof. När jag kollar på andra ställen i samma längd, så kan jag se samma ord och dra samma slutsats. Orsamål för Olof kanske?
I AI:5 finns också Hindricka hustru Karin, f 1661 för sista gången, som du också funnit. Hon står där med sonen Anders, f 1692 och snickare.


I AI:6, sid 120 nr 10 och 11 (AD) är Karin inte med, så hon måste ha dött någonstans i skarven mellan de böckerna, 1720-1732, det är ju ett förargligt glapp där. Jag inbillar mig att hon borde stå som Hindricka hustru
Karin eller så i dödboken.
AI:6 ger dig f.ö. samma lösning som jag skrev nyss om Britta Olofsdotter, f 1678. Hon står ju där som Hindricka Pärs änka, med sonen Olof f 1707.
Nästa familj, nr 11,  är samma släkt, Hindricka Olof Mickelssons änka, hustru Britta Matsdotter, f 1690. Prästen har överskrivit Ä. H. (änkan hustru) med Moder för att visa på hennes relation till barnen som står nedanför.


Det är så långt jag kommit, och där sätter jag punkt. Hoppas du hittar det som fattas.
Ser att du har en kompletterande fråga, som jag inte hunnit läsa än.


Hälsningar
Leif