NULL Skriv ut sidan - SV: Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Orsa
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-05-12, 16:51
Hej
Har en familj i Orsa som jag inte blir klok på
Se:Hfl 1680-1699 AI:1 Lunden Nr 9

Först, vad står det? Hindrikes el Hindricas eller vad?
Sen, det är Olof f. 1683 jag är ute efter men har fler frågor.
Som kommer att visa sig, är det mågen Michil som är far till barnen Olof, Eric, Anna och Anders.
Det måste betyda att Karin f. 1661 är hans maka? Och Anna f. 1628 är hennes mor?
Var kommer då Michill ifrån? Fader och moder? Födda, döda?
När Michill dör står det i dödsboken, se: EI:1 1697 nr 152
Styf Michil Olsson (det måste ju vara han)
Hela familjen finns kvar i Hfl 1685-1694 AI:2 Lunden (inget nr) men nu står något nytt framför Annas namn, kan det stå: Hans Lofs hustru Anna? El Grund Lofs?
I nästa hfl 1690-1700 AI:3 Lunden Nr 6 står det ????? Pär och modern som nr 2, där framgår att Michil dör 1697 vilket då stämmer med ovan skrivet.
I nästa hfl AI:4 Lunden nr 6  finns familjen kvar, men med en anteckning om att både Anna f. 1628 och Pär f. 1652 är döda. Vilket också bekräftas i FI:1 år 1714 rad nr: 14 och 12.
I detta husförhör framgår också att Olof (den jag följer) har fått 2 barn Anders f1710 och Anna f 1713. Jag tolkar det också som att det är sonhustrun Brita f 1678 som är modern. I nästa hfl AI:5 Lunden sid. nr i boken 441, finns återigen Hendrica ? Lof Brita, Anders och Anna men nu står Britas födelse till 1690. Är det inte samma Brita?
Nu kör det ihop sig helt, eftersom hfl för 1720-1732 saknas så blir det hfl AI:6 som blir nästa och under Lunden nr 11 så finns dom igen men det är det sista jag hittar av Olof. Var tog han vägen? Att han så småningom har dött framgår när Brita dör 1780, där det står änkan Brita Matsdotter se: FI:2 1780 nr 10. Där är det mycket som inte stämmer enl min mening bl.a står att Brita är född i Lunden men enl mina eftersökningar är hon född i Handsjö, det står också att hon gifte sig 1723 vilket jag inte heller kan hitta. Sen ser jag inte vad det står "år 1723 gift med ????? Olof Michelson"

Det var mycket med detta och jag får inte ihop det, var tog Olof vägen och var kom hans far Michil ifrån och vad hette hans föräldrar. Är det två olika Brita?

Om någon känner till något och kan hjälpa mig så är jag tacksam för alla svar och hjälp jag kan få.

(Jag har över huvudtaget mycket problem med att hitta rätt under slutet av 1600 fram till mitten av 1700, då jag tycker mycket inte stämmer. Jag har några stycken till där jag inte får till det, men det får jag återkomma om)
Tack på förhand!!!
/Per H