NULL Skriv ut sidan - SV: Jonstorp

Anbytarforum

Titel: SV: Jonstorp
Skrivet av: Ann-Charlotte Sternefält skrivet 2017-04-20, 00:52
Nu sitter jag här med några dagars glapp i mitt abonnemang hos ArkivDigital och givetvis behöver jag just nu tillgång till arkivet, men jag hoppas att det finns någon vänlig själ som kanske kan undersöka den här personen lite åt mig.

Det rör sig om en soldat vid namn Otto (Otte) Nilsson Halling. Jag har faktiskt inga förstahandskällor till någon av informationen om honom så det som nu kommer bör inte tas som garanterat korrekta uppgifter.

Han är född omkring 1708 någonstans i Halland. 1739 blir han antagen som soldat vid Majorens kompani i Skånska kavalleriregementet. Han blev då bosatt i Hässlebo 1, JONSTORP (M). 1744-06-03 vigdes han i Jonstorp med Pernilla Jönsdotter.

De fick fem barn:
Nils f: 1745-04-08 i Stora Görslöv, JONSTORP
Anders f: 1745-12-31 i Stora Görslöv, JONSTORP
Kirstena döpt: 1749-03-05 i JONSTORP
Ingar f: 1751-07-28 i Hässlebo, JONSTORP
Jöns f: 1753-12-18 i Hässlebohus, JONSTORP

Jag har en uppgift som säger att Otto flyttade till Tyskland så småningom, förmodligen 1758. Det verkar som om han bosatte sig i Stralsund. Redan 1759-02-12 ska han ha avlidit och då i Pommern i Tyskland.

Mer än dessa uppgifter har jag inte. Jag vill mest av allt ha information om det här med flytten till Tyskland, om det verkligen skedde och i så fall när, och var han befann sig i Tyskland under tiden han bodde där. Dessutom skulle jag bli glad över om någon kan luska ut var i Halland han föddes. I det stora hela är jag intresserad av det mesta som rör honom!

Tack så jättemycket på förhand. :)