NULL Skriv ut sidan - SV: Appelqvist / Apelqvist / Apelquist

Anbytarforum

Titel: SV: Appelqvist / Apelqvist / Apelquist
Skrivet av: Tina Croff skrivet 2017-04-15, 22:09
Lite teorier och gissningar plus en del fakta och lite kuriosa  ;D

Maria Erichsdotter Norman-Sparf.
Jag har undrat så över hennes efternamn men jag har en (ren) teori/gissning som kanske inte är helt galen?
Marias pappa, Erich Aronsson dog den 10 februari 1710. Maria föds senare de året den 13 augusti. Hennes mamma gifter om sig i januari 1711 med en smedkollega till fadern vid namn Olof Norman. Olof är den enda fader som Maria vet om och jag tror hennes efternamn speglar deras förhållande. Sist då, hur blir det med sparven?

Om man nu ser bilden framför sig med den ytterst unga och framförallt lilla 5 månaders knytet framför sig är det lätt att för en vuxen smed att säga att hon ser ut som en liten sparvunge…Jag tror att hon kärleksfullt kan ha kallast tex. ”Lilla sparven” av Olof och hennes efternamn är helt enkelt en hyllning till en älskad styvfar?

Olof Hultins syster, Eva Christina Hultin 1766-1809.
Hennes första man dog (Sahlgren, har inte mer just nu) men hennes andra man var Tenngjutaren Johan Eric Wahlberg 1774-1738, hans verk kan man ibland se på bla. Bukowskis. Deras giftemål den 21 Sep 1806 verkar inte allmänt känt, kanske för att inget av deras två barn överlevde det första levnadsåret. Christina dör i december 1809, bara 2 veckor efter sista sonens död.

Petter Kossvad (1703-1736) & Petter Kossvad/Cosswa (ca. 1675-före 1738).
Petter, gift med Christina Warnberg är döpt den 14 juli 1703 i Walke Åker. Han gifter sig med Christina den 14 oktober 1726 i  Ytterenhörna, Södermanland.
På samma uppslag i vigselboken finns ytterligare en Petter Cosswa, han gifter sig, denna gång med Helena Dimming den 23 Jul 1729 efter att ha varit änkling efter första hustrun Anna Rosenflychts död. Jag tror att den sistnämnda Petter är den förstas farbror, dvs. bror till Johan Cosswa (Tab 19)
Södermanland Ytterenhörna Vigsel 1705 - 1753 (C:1) Bild: 93, Sid: 84.

Ericus Olai Enhornæus (Enhörning)
Liten del av skriften från boken: Kultur- och personhistoriska anteckningar, förf: Oscar Fredrik Strokirk, http://runeberg.org

Ericus Olai Enhornæus (från 1654 skref han sig Enhörning) var född 1606 i Enhörna prestgård och afled 1659 såsom prost och kyrkoherde i Nyköpings östra stadspastorat med Allhelgona och Svärtuna församlingar samt är begrafd under altaret i Nyköpings östra kyrka.

Efter undervisning i hemmet blef han 1626 student i Uppsala samt tre år därefter prestvigd och förordnad till adjunkt hos sin fader i Enhörna. Derefter blef han 1634 huspredikant hos det frejdade riksrådet Benkt Skytte och fick åtnjuta hans mäktiga beskydd samt många ynnestbevis.

Genom Skyttes bemedling blef han 1648 hofpredikant hos drottning Kristina samt erhöll af henne titel och värdighet af fil. magister utan föregående examen eller lärdomsprof. Sedan drottning Kristina avfsagt sig kronan och lämnat Sverige, förordnades Enhörning till hofpredikant hos konung Carl X Gustaf.

Hoppas att dettta roade någon, och någon annan fick nytta av det  :D