NULL Skriv ut sidan - SV: Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Orsa
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-04-10, 21:40
Hej Lars
och tack för ditt svar.
Du får ha överseende med en nybörjare och amatör som jag. Man kör fast är ivrig och glömmer hälften av det man ska skriva.
Jag har suttit under dagen och försökt reda ut där jag körde fast och jag lyckades faktiskt räta ut en del frågetecken. Jag hittade Anna Hansson och maken Lars Nilssons död. Det som rörde till det för mig var att jag inte hittade Annas föräldrar. Men det fick sin förklaring.
Men skulle ändå vara tacksam för hjälp med att läsa texten på vissa ställen. Där har jag svårt att få till det.
Annas fader Hans Hansson var soldat, men jag ser inte vad det står framför Hans och hustruns namn i:
Hfl 1716-1720 (AI:5) Bild 40 under Kykbyn Nr 12
Hfl 1732-1746 (AI:6) Bild 13 under Kyrkbyn Nr 20

Hans var gift 2 gånger men kan inte se vad hans andra hustru heter i efternamn, I dödsboken för Hans Hansson skall hon heta Persdotter men tycker inte det stämmer med vad som står i (AI:6) Bild 13 under kyrkbyn Nr 20.

Sen ser jag inte vad som står i dödsboken efter namnet på Hans första hustru Anna Olofsdotter d. 5/7 1731 se:
Dödsboken (FI:1) Bild:13 Sid: 59 Årsnummer: 56

I vigselboken EI:2 Bild 17 sid 23 (Hans vigsel med första hustrun Anna Olofsdotter) så står det Calmar knekt efter Hans namn. Jag antar att det är hans soldatnamn. Men jag har trott att hans soldatnamn är det som jag inte lyckats läsa i Hfl här ovan. Finns det någon förklaring?

I dödsboken när Hans dör 24/6 1750 se: FI:1 Bild 101 sid 189 står en massa text som jag tolkar enl. följande:
Soldat i 15 år för Calmars rote. Gift då han var 28 år med Anna Olofsdotter i Kyrkbyn. Sammanlevat i 13,5 år. 9 barn. Änkling i ett halvt år. Andra gången gift med änkan Anna Persdotter ifrån Holen. Sammanlevat i 10 år. Änkling 8 år. Ej någon anständig lefnad fört. Håll och stygn.
Stämmer det?

Ja, många frågor och det kommer nog att bli en hel del till innan jag är klar men är oerhört tacksam för den hjälp jag kan få
Mvh
Per H