NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 31 oktober, 2014
Skrivet av: Christer Arvidsson skrivet 2014-03-01, 14:20
Hej återigen!
Skam den som ger sig!
Nu har jag äntligen hittat det avgörande beviset för din Per Olofsson!
Nämligen i mantalslängden för Lindhults säteri i Stafsinge sn år 1736 där det står, att den ogifte arrendatorn Per Olofsson statt bruk på Knutsgärde. Vilket bekräftas i mantalen för Knutsgärde samma år, där står det dock inte varifrån Per kommer.
Om man då följer denne Per bakåt i tiden i Lindhult framgår det att han år 1734 dyker upp där ffg, en syster Anna som är ymblig noteras också. Per Olofssons fader noteras där samtidigt.
I Ljungby sn på något som heter Skogshuset i 1733 års mtl framgår det att Olof Perssons son Per flyttat därifrån och till Lindhuts säteri, och fadern följt efter året därpå.
På Skogshuset har föräldrarna bott sedan året 1716 (Mtl) då dom dyker upp där ffg utan någon uppgift om varifrån. Föräldrarna uppges så småningom skraltiga och ogifte sonen Per tar över bruket enl mtl 1730.
Vad som timat före året 1716 har jag ingen lösning på. Jag har letet i Ljungby mantal året före, men inte kunnat identifiera föräldrarna där. Dom kanske flyttat in till socknen utifrån någonstans, så Per kanske inte är född i socknen. Däremot Anna föds 17270312 på Skogshuset, och då heter föräldrarna Olof Persson och Karin Andersdtr. Det är dock inte säkert att denne Karin är moder till din Per. Det är ju stor ålderskillnad på syskonen Per och Anna.
Det här betyder att mina antaganden om dopvittnen från Bonnagård i tidigare inlägg inte stämmer!
/Christer