NULL Skriv ut sidan - SV: Christina Johanna Hultbom född Malmgren , f. 1761-01-31, var?

Anbytarforum

Titel: SV: Christina Johanna Hultbom född Malmgren , f. 1761-01-31, var?
Skrivet av: Peter Wulf skrivet 2017-01-13, 01:14
Tack Maud för dina uppgifter! Brita Catharina har gäckat mig i snart 30 år. Som nämnts finns en notering i kämnärsrätten 20 december 1791 mål nr 5 (finns att läsa på Arkiv Digital) däri Christina Johanna nämner

"Thär icke något skrifteligit Contract kan upptas, vill jag likväl betala så mycket för den tid jag bodt hos min syster, som hon själv gifvit och utgör 3 Rdr 16 S. Sp. då hon therunder då bodt husfritt"

Brita Catharina vill för tre månader ha 8 riksdaler i hyra. Hennes egen årshyra var 12 riksdaler. Således lite av ockerhyra.

Enligt två födelsenotiser i amiralitetsförsamlingen utifrån den ålder som anges på Brita Catharina så är hon sannolikt född mellan 1758 och 1761.
Intressant att Anna Maria Ekhoff går tvåäggs tvillingar 1770. Detta kan vara ärftligt och Brita Catharina föder själv tvillingar 1791. Frågan är nu bara om man på något sätt kan påvisa att Christina Johanna och Brita Catharina är systrar. Vad jag sett är de inte dopvittnen till varandras barn.