NULL Skriv ut sidan - SV: Slättåkra

Anbytarforum

Titel: SV: Slättåkra
Skrivet av: Annette Fast skrivet 2017-01-03, 23:08
Hej,
Ida Charlotta Johansdotter f. 1880 i Slättåkra emigrerade 1903 till Amerika. Ida Charlotta har jag väl dokumenterad, men jag undrar över den person som hon har angett vid ankomsten till Ellis Island, att hon ska besöka. I arkiven från Ellis Island har hon angett att hon ska besöka cousin Birger Andersson, 355 Street, Jamestown, New York State. Vid 1910 år Census finns han med och står då som singel, 30 år, inneboende hos en familjen Göransson. Jag har letat efter en "kusin Birger Andersson" men inte funnit någon, det behöver förvisso inte betyda att han inte finns. Saken är den vad jag vet tog sig aldrig Ida Charlotta upp till Jamestown. Varför angav hon inte att hon skulle besöka någon av sina tre bröder i Ossining? Jag vill kolla upp kusin Birger, eftersom Ida Charlotta efterlämnade en son hemma i Slättåkra med fader okänd. Kanske är denne Birger fadern. Är det någon som känner till denne Birger (L) Andersson född 1880 möjligen född i Slättåkra, Kållerstad, Enslöv eller möjligen Torup?

Hälsningar
Annette