NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2011
Skrivet av: Lars-Ola Stare skrivet 2010-10-23, 18:18
Hejsan Curt och Christer
 
Följer man mantalslängderna år för år och antar att ordningen på folket är densamma hela tiden, så kan jag förstå Curt tankar angående Per Nilsson. Dock tror jag inte att mantalsskrivaren slaviskt följede samma ordning varje år. Därför anser jag att det är den Per Nilsson gift med Karin Olofsdotter som i mtl 1704 flyttar till Laholm. Detta tycker jag stryks av åldersskillnaden som jag utläser i materialet.  
 
Curts anor Per och hans hustru Johanna Olofsdotter är nämnda i mtl 1662 och jag tror att det är han som avlider 1705 och att det är hans hustru som omnämns vara över 80 år (troligen något överdrivet, med tanke på sonen Nils). Ifall uppräkningen av personer i mantalslängden skulle haft samma ordning hela tiden, skulle det få mig att anta att antingen Per och Johanna var föräldrar till de barnen födda 1696 och 1700 (alltså i fruktbar ålder i omkring 40 år), eller att Karin skulle få barn när hon var över 70 år gammal.
 
Curt, du har helt rätt att det inte står i mantalslängden att Per Nilsson flyttar från Uddared till Evabygget. Dock tror jag (därav parantesen i mitt första inlägg) att han flyttar till Uddared. Detta på grund av att Per försvinner i mtl 1704 från Uddared och en Per dyker upp i Kattarp 2 (Evabygget) i mtl 1704. Dessutom förekommer Karins syskon som dopvittne vid hennes barns dop 1709 och 1710, syskon som kan kopplas till Uddared.
 
Gällande de två andra sakerna, kan jag inte utläsa några fakta ur kyrkböckerna. Dock kan andra källor peka på att det är korrekt. Ur kyrkböckerna utläser jag:
 
Knäred (N) C:1 s 93 (1705-02-19)
1 Söndagh i faste Christnas Nils ols barn i öabygget,
Johanna, Suen Pärs hustru i Öen bar thet
fadd: Jöns i Suänsilt, Anders Mattisons hustru
på byggit
 
Någon Anna kan inte jag utläsa ur födelsenotisen.
 
Knäred (N) C:1 s 118. (1710-05-12)
d 12 Ejusd: Valedicerade Johan Jönsons Salig hustru
Kirstin, thenne wärlden Sedan hon skådat deß weder
möda i 55 åhrs tid.
 
Att denna Kerstin dött i Elmhult kan jag inte med säkerhet säga.  
 
Det var allt för denna gång. Mycket trevligt att studera källorna och försöka klura ut svårigheter. Förhoppningsvis kan vi hitta något dokument som verkligen ger oss svart på vitt.
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred