NULL Skriv ut sidan - SV: Stålhammar

Anbytarforum

Titel: SV: Stålhammar
Skrivet av: Sven-Ove Brattström skrivet 2016-11-28, 21:59
Ja, det var ett bra inlägg.
Både du och jag har säkert lite mera uppgifter men en rätt bra sammanfattning.
Men, ... Jag känner mig rätt säker på att det inte finns någon koppling till den adliga släkten Ståhlhammar.
Det tror jag att vi kan släppa helt.
Att Anders hamnade i Bruzaholm har med Mästersmeden Johan Birath att göra. Johan var född omkr 1678 och varit i Svennevad och Vingåker.
Anders och hans "kompis" var drängar åt en mästersven i Vingåker som flyttade till Birath i Bruzaholm. Anders och den andre drängen flyttade då med.
Väl där visade det sig att Birath var utfattig, bruket på randen till konkurs - det hade varit en brand som bränt ned stora delar av bruket, och även smedernas bostäder. Dessa hade då förlorat det mesta av deras tillhörigheter.
Året efter spolade vårfloden dessutom bort ytterligare delar av bruket.
Efter detta fortsatte Anders sin kamp. Han tycks inte ha varit mästersven då, men arbetade tidvis som det. Senare kan han ha löst ut sitt mästersvensbrev men jag har inte hittat någon uppgift om detta. Trots det arbetade han tidvis som hammarsmedsmästare, vilket han sannolikt inte hade formell rättighet till.

Edit: Jag kan mycket väl tänka mig att Anders Ståhlhammar är besläktad med Jon Jonsson Ståhlhammar i Visnum. Det var vanligt med rörelse mellan Visnum, Kroppa, Svennevad etc .
Det känns betydligt mera troligt än släktskap med adliga släkten Ståhlhammar.