NULL Skriv ut sidan - SV: Brusk

Anbytarforum

Titel: SV: Brusk
Skrivet av: Peter Rönnqvist skrivet 2016-10-13, 23:04
Enligt bland annat smedsskivan skall Lars Sunessons yngsta son vara Mats Larsson född på 1680-talet.
Jag har lagt ner ganska många timmar/dagar/veckor på att försöka knyta kopplingen från Mats Larsson till Lars Sunesson.


Jag har blivit mer och mer skeptisk till denna koppling av följande skäl:
1) I Ramsberg A1:2 sid 78 Finns ingen Mats vad jag kan se. Jöns kan man urskönja om än ganska kladdigt.
    Vid denna boks tillkomst skulle Mats vara så ung att han rimligen borde bott med sina föräldrar.


2) Ingen Mats Larsson återfinns i någon födselbok, intressanta år, på någon av ställerna Lars Sunesson har bott.  Norrbärke, Söderbärke, Ramsberg. Visseligen saknas 1686 i Söderbärkes födselbok, men detta skulle i så fall  innebära att lille Mats endast var max 10 år  i punkt 1 ovan.


3) Hade han inte bott med föräldrarna skulle han rimligen bott med någon av sina äldre syskon, som i vissa fall var gamla nog att kunna vara föräldrar till Mats.


4) Lars Sunessons fru skulle varit en god bit över 50 vid Mats födelse.


5) Om Lars Sunesson hade haft en yngre kvinna på sidan, borde man kunna finna en oäkta Mats i födselböcker. Jag har letat efter detta i södra dalarna med omnejd.


Vore intressant on någon hade mer information om denna koppling annat än det faktum att Mats Larssons barn och barnbarn senare gick under namnet Brusk.


Med vänlig hälsning,
/Peter