NULL Skriv ut sidan - Carnegie

Anbytarforum

Titel: Carnegie
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2016-09-27, 20:25
I SBL hittar man under rubriken Carnegie, släkt, följande: "Den förste kände medlemmen av släkten, som kommit till Sverige, torde vara handelsexpediten Georg C, vilken på 1740-talet slog sig ned i Göteborg." Jag har inte sätt detta ifrågasättas - detta trots att det fanns en David Carnegie i Sverige redan 1653, då han gifte sig med Anna Larsdotter (Bröms) [Norrköping S:t Olai CI:1 (1636-1660) s.69 (AD)]. Denne David var en handelsman i Norrköping [Mattias Loman: Bröms från Norrköping] liksom medlemmarna av den kända släkten Carnegie vilka senare kom att verka i Göteborg.

I Norrköping fanns även en Kerstin Carnegie - syster (?) till David, vilken varit gift med handelsgillets ålderman, tillika rådman, i staden, Collin Falleij, i dennes första gifte [AF: Norrköpings Sankt Olai (Sankt Olof), 2002-03-21, Bo Persson]. Om jag tolkar vigselnotisen korrekt, så omnämns Davids nyblivna hustru som Anna Larsdotter "hoos Collin Falleij"

Collin Falleis andra hustru, Malin Månsdotter (Bröms), med vilken han gifte sig 1651-06-10, var faster till Davids hustru Anna Larsdotter (Bröms).

Utan någon som helst kunskap om klanen Carnegie, så tar jag närmast för givet att David Carnegie i Norrköping var en äldre släkting till såväl David C. d.ä. som David C. d.y. som levde i Göteborg. Eller tänker jag fel?