NULL Skriv ut sidan - SV: Moheda

Anbytarforum

Titel: SV: Moheda
Skrivet av: Jonatan Hilding skrivet 2016-06-12, 14:47
Hej!
Har en fråga som hör ihop med mitt förra inlägg.
Anders Jonasson som senare tog soldatnamnet Hjelting, var son till Eva Beata Persdotter Hielting som var dotter till en Per Hielting. Går det att hitta mer på hans sida? Tittar man bland barnens dopvittnen så finn det ingen mer Hielting, men mycket annat finare folk..


Tittar man i mantalslängderna så kallas han där även Gummesson. Han vigs 6/6 1736 med Catharina/Karin Påvelsdotter från Nacke Kvarn. Det står inte vart han kommer ifrån, men han är Handelsman. Första barnet föds i Moheda 1744, så det är möjligt att de fick fler barn innan i annan församling. Han dör i Östanåkra 1/12 1764, 60 år gammal. Ingen bouppteckning funnen.


Barnen föds 21/12 1744, 3/4 1747, 11/9 1750 och 9/5 1753. Bland dopvittnena finns Häradsskrivare, Länsmän, diverse jungfrur - kort sagt aningen finare folk. Bl. a. finns ett par återkommande jungfrur Askelöf ifrån Växjö. Det finns en Pehr Askelöf (Växjö Stadsförs. AI:1 s.79, 223), kanske en morbror? Jungfrun Juliana Burzell är också dopvittne, hon var dotter till borgmästaren i Växjö, och bouppteckning finns.


Det känns som att det inte borde vara helt omöjligt att hitta mer släkt till Per Hielting, men jag vet inte riktigt hur jag går vidare.
Alla tips o teorier uppskattas!
MVH Jonatan