NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2009
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2009-07-01, 21:59
Om nu Släkthistoriskt forum numera mer är tänkt som en tidning med artiklar huvudsakligen inriktade på aktuella händelser och liknande som berör förbundets verksamhet så är väl det ett val som gjorts. Det kan mycket väl vara bra med en sådan tidning - fast det är klart att även jag föredrar en text utan alltför mycket stav- och skrivfel. Många kanske till och med önskar sig en sådan tidning för att få en känsla för vad förbundet egentligen gör.
 
Det tråkiga är i mitt tycke att det då endast är Årsboken som är förbundets kanal för genelogiskt inriktade artiklar. Har man ingen tanke om att ge ut en ny skrift med släktforskningsartiklar, kanske en blandning av antavlor och släktutredningar och andra kortare släktforskningsartiklar som inte nödvändigtvis måste in i en bok som bara kommer ut en gång om året. Varför inte en skrift som kommer ut åtminstone 2 gånger, kanske upp till 4 gånger, om året med artiklar av hyfsad kvalitet? Jag inser att detta antagligen bör skrivas någon annanstans, men tyckte det ändå passade i den här diskussionen då jag tror att det är just avsaknaden av ett alternativ till årsboken och det faktum att Släkthistoriskt forum inte längre har mer än rudimentära inslag av klassiska genealogiska resultatartiklar som gör att vissa inte gillar den nya Släkthistoriskt forum-formen. De vill kanske också ha något mer från förbundet.