NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 03 juli, 2009
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2009-07-01, 07:32
Det är intressant att vi nu har nästan två generationer som inte kan läsa normal skrivstil. De har stora svårigheter även med 1900-talets skrift, trots lång skolgång. Det tror jag är ett mer akut problem för förståelsen. Däremot kan personer i 60-80-årsåldern med bara 6-årig folkskola skriva mycket vackert (och med rätt stavning).
 
I Norge, där man värnar om språket, har man ett antal olika språk. Förutom de officiella norska språken kan man skriva på dialekt. Det var inte alltid man förstod varandra på min arbetsplats där det fanns 14 mycket olika dialekter - som användes med stolthet! Det ses inte som ett hot mot språket, tvärtom. Finland arbetar aktivt och mycket med språket genom hela skolan och lägger mycket större vikt på en god språkbehandling än vi gör.
 
Stavfel pga slarv är irriterande, i ShF verkar också själva publiceringsprogrammet ha problem med t ex bokstaven Ö. De går dock att åtgärda. Bristande kunskap och träning i språket är en annan sak, en sak som dessutom är betydligt svårare att rätta till. Jag har reagerat på att man i akademisk utbildning idag accepterar att kursmaterial och tentamensfrågor måste skrivas på lätt svenska. Det som anses vara svåra ord numera är sådana som för 10 år sedan ansågs helt normala, idag ges ordförklaringar inom parentes i skriften.
 
Idag, 1 juli, börjar språklagen gälla. Den bygger på utredningen Värna språket. Det återstår att se om den kommer att ha någon effekt i praktiken, dvs leda till en större medvetenhet om vikten av god färdighet i svenska språket och insatser som ökar språkförmågan.