NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 april, 2010
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2009-12-15, 10:10
Anders! En CD säljer inte bara när den kommer, så aldrig mer stämmer inte. Fortfarande säljs befolkningsskivor som kom för åratal sen och i årets prognos för förbundet framhävs just att det är Begravda i Sverige och Sveriges dödbok 4 som säljer bra även i år.
 
CD-skivor har också fördelar som inte kan skapas i en webbpublikation, exempelvis plocklistorna, där man kan se alla varianter på olika namn med antalet för varje variant. De äldre befolkningsskivorna 1890 och 1900 har även möjligheten att söka på barn via uppgifter om föräldrar och syskon, något som skulle bli komplicerat att lösa i en databas med dynamiska index. 1900 har också en statistikfunktion som är intressant för den som även forskar på demografiska parametrar.
 
De fåtal sajter med begravda som finns idag torde inte under överskådlig tid bli en konkurrent till Begravda i Sverige, eftersom det är en dyrbar process för församlingarna att lägga ut gravboken på nätet. Jag har under arbetet med den CDn hört att det kostar tiotusentals kronor årligen för de olika kyrkogårdsförvaltningarna att delta och därför har de allra flesta avstått. Dessutom sker ingen kvalitetsgranskning vid webbpubliceringen på samma sätt som under arbetet med CDn. Jag har gjort stickprov och stolligheter som fanns i det levererade materialet (men rättats på CDn) återfinns även på webben.
 
Jag har blivit ombedd från förbundsstyrelsen att arbeta även med version 5 av Sveriges dödbok och tackat ja. Även om inte alla de 3½ miljoner som avlidit under första halvan av 1900-talet kommer med, så blir uppgraderingen inför den här versionen den överlägset mest omfattande hittills, med säkert bortåt 2 miljoner poster, förutom de 300 tusen som avlidit de senaste åren. Jag håller därför med en tidigare skribent att det vore mycket trevligt om även en version 6 av CDn sedermera kunde färdigställas, så hela 1900-talet skulle kunna bli intecknat. Redan nu är och blir den här publikationen världsunik; det finns ingenstans något liknande, att man kan få fram alla som avlidit i de flesta församlingarna under det senaste seklet. För övrigt hävdades även under arbetet med version 4 att det skulle bli den sista CDn.
 
Dessutom kommer det att komma fler befolkningsskivor, om än inte i förbundets namn, vilket den här diskussionen handlar om.