NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 augusti, 2008
Skrivet av: Ted Rosvall skrivet 2008-06-09, 15:31
1. Styrelsen har inget direkt svar på denna i och för sig berättigade fråga. De föreningar som inte klarar av ökningen med 3 kronor redan under 2009 kanske kan inkomma till förbundet med en ansökan om anstånd till påföljande år?
 
2. Styrelsen har inte diskuterat denna fråga, eftresom den ligger på valberedningens (och stämmans) bord. F.ö. är det endast ordföranden, två vice ordföranden samt förbundskassören som uppbär arvode - inte de övriga styrelseledamöterna. De högsta arvodena har ordföranden och kassören, medan vice endast har ett närmast symboliskt arvode. Om jag skall tala för mig själv, beräknar jag att mitt engagemang i förbundet kan jämföras med en halvtidstjänst. Det är alltså inte bara ett ordförandearvode för att svinga klubban vid fem eller sex möten per år - utan en hel lista på arbetsuppgifter. Mina ansvarsområden har dessutom ökat rejält i takt med neddragningarna på personalsidan. På samma sätt är det med vår förbundskassör, som förmodligen lägger ned ändå mer tid på förbundet - inte minst som vi inte längre har någon anställd ekonom och planerar att reducera bokföringsbyråns arbetsmoment till ett absolut minimum.
 
3. Konferensavgiften 200:- täcker inte ens självkostnad. Lokalerna i Malmö, särskilt för ordförande- och redaktörskonferenserna, är svindyra och därtill kommer ett s.k. konferenspaket, med för- och eftermiddagsfika samt lunch, dricka, frukt etc. allt inkluderat som kostar 180:- plus moms (som vi inte kan lyfta). Det vore opraktiskt att konstra med att den och den skall bara ha för-och eftermiddagsfika, den och den skall bara ha lunch, den och den skall inte ha något alls, inte ens vatten... Förbundet tar inte ut någon avgift för ävriga kostnader, föreläsare t.ex. vid denna konferens. Jämfört med andra konferenser, som kan kosta både en och två tusenlappar per dag får dett ändå sägas vara ett humant prisläge.
 
TED    
 
Ps: F.ö. är det sällan jag som börjar pajkastningen...