NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008
Skrivet av: Ingemar Gollungberg skrivet 2008-03-11, 22:34
Förlåt att jag säger det men jag tycker det verkar ganska meningslöst att ha såna här småfonder i olika organisationer. Jag har upplevt det förut och det enda som blir av det är arbete som ger mycket litet till det ändamål som var avsett från början.
 
Ett litet räkneexempel:
Kapital ca 100.000 kr kan kanske i bästa fall ge 5-6 % om placeringen skall vara säker. Det blir 5-6 tusen kronor.
80 % till stipendier blir några tusen kronor som med dagens penningvärde kanske kan räcka till något.
 
Men kapitalet urholkas för varje år eftersom de 10 % av avkastningen som skall läggas till kapitalet inte motsvarar inflationen och så småningom blir de stipendier som kan utdelas inte så mycket värda. Får man inte 5-6 % så blir utfallet ändå värre. Jag vet inte vad som är sagt om placeringar när fonden kom till men jag har sett den nu i flera år och som det varit är det i allafall ren katastrof.
 
Undersök istället möjligheten att ta in den i förbundet och låt förbundet stå för ev stipendier för samma goda sak. Det tror jag att medlemmarna accepterar.
 
Har någon fått stipendier ?