NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 29 maj, 2008
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 2008-03-11, 19:29
Visst finns det en fondnämnd. De som helt säkert ingår (därför att de är tillfrågade) är delar av GUs sista styrelse, nämligen Gabriel Wallgren (numera Arkiv Digital), Ulf Andersson (numera förste arkivarie vid landsarkivet i Göteborg) och jag själv. Sedan har förbundsstyrelsen utsett Ted Rosvall som förbundets representant. Vi håller på att utreda vilka andra i GUs sista styrelse som eventuellt ingår i nämnden (enligt Ulf ska det i fondens arkiv finnas skriftliga avsägningar från några). När vi vet det kommer nämnden om så behövs att förrätta fyllnadsval.  
 
Det finns också ett förslag inom förbundsstyrelsen om att inom fondens nuvarande regelverk något staga upp sättet som stipendierna fördelas. Den som håller i detta arbete är så vitt jag vet Michael Lundholm, som kommit med ett förslag som han för ganska länge sedan informerade mig om. Jag har sedan i min tur informerat Gabriel och Ulf, och vi har i princip ställt oss positiva till Michaels tankar.
 
Men, och det är ju som Mats påtalar den springande punkten, om riksförbundet inte förmår att förvalta 106.000 kronor så att avkastningen blir mer än några hundralappar, har fondnämnden inte särskilt mycket att göra.
 
Det vore därför intressant att här få en redogörelse från förbundsstyrelsen om vad som har gjorts, så här drygt ett halvår efter stämman och släktforskardagarna i Halmstad, då fonden hann diskuteras ganska livligt i olika sammanhang. Hur förvaltas kapitalet numera och hur stor avkastning kan vi vänta oss för 2008?