NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 juli, 2012
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2012-06-22, 11:43
Hej Annmari mfl!
 
Då det är jag som lagt in bilderna under Älmhult, i all välmening, så bör väl jag även skriva en rad om det och bemöta dina tankar och frågor. Jag har inte sett din diskussion, ej heller fått något mejl ifrån dig om det, varför jag först nu ger svar.    
 
När jag la upp bilderna under Älmhult så var jag intresserad av personerna på bilderna och om biografiska data kring dem, gängse personhistoria som släktforskare sitter inne med. Bildernas motiv rörde sig om folk som verkat i dagens samhälle Älmhult, en modern ort som uppstod som församling först 1929 (redan 1905 var den kapellförsamling till Stenbrohult) - en plats/samhälle som faktiskt aldrig varit någon socken. Jag tittade under  och strukturen där var väl okey tills man kom ned på nivån Anbytarforum » Gamla bilder » Bildgåtan - Geografiskt indelade » Bilder från Småland , där det fanns två bildkategorier:  Byggnader och miljöer samt Människor. Redan här blev jag tveksam, jag var ju intresserad av att nu levande älmhultsbor eller de med kännedom om ortens folk under tidigt 1900-tal kunde se bilderna, inte personer som saknade lokal förankring eller kunskap. Hur skulle jag lägga in en bild som föreställer t ex alla bröllopsgäster framför ett gårdshus - under byggnader eller människor ? Jag funderade och kom fram till att det var människorna jag ville ha identifierade, inte själva bildmotivet (klädsel, byggnadsstil etc som jag setta att du kan väldigt mycket om). Då jag sedan gick in under Anbytarforum » Gamla bilder » Bildgåtan - Geografiskt indelade » Bilder från Småland » Människor möttes jag av följande extremt röriga rubriksättning och mischmasch:
(https://forum.rotter.se/discus/messages/113052/358380.jpg)  
 
Då valde jag att istället lägga bilderna under Älmhult där de nu finns. Här skulle älmhultsbor kunna hitta dem lättare.  Jag har fått en stor respons per mejl och telefon om dessa, enbart positiva omdömen - tills jag läste era inlägg ovan.   Jag är inte emot att bilderna flyttas till Gamla bilder, men det bör då finnas en länk till dessa under Älmhult. Gamla bilder är bra, men jag tycker att rubriksättningen på den lägsta nivån som finns där idag,för att citera Larsåke ovan, ger ett störigt intryck som inte tilltalar en strukturerad forskare som inte är ute efter att diskutera utseendet på bilderna (bröllop, byskola, brandövning...) utan själva det personrelaterade innehållet.