NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 02 februari, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-02-01, 11:32
Tillfällighetsfynd är väl till för att hjälpa andra ? Måste man ha både ett konto i Forskarkatalogen och ett konto i Anbytarforum? Två olika konton för vad? Ett kan jag förstå - även om jag starkt ogillar det sätt på vilket avgiften nu så hurtigt pålagts. Knappt har de lyckats införa den nya plattformen efter ett så långt uppehåll i höstas, förrän man inför begränsningar i tillgängligheten.  
   
Jag fattar inte logiken i vad som sker på Rötter - känns även som om förbundsledningen vill exkludera aktiva personer ifrån att ha synpunkter. Detta har redan tydligen gjorts med en av de mest kunniga släktforskarkollegor som inte får tillgång till Förbundsforumet för sina åsikter. Jag citerar vad som framgår på  Nog Nu:
”Du måste acceptera att vara med i Anbytarforum och acceptera dess regler för att få vara med på Förbundsforum”.
Detta för ju också med sig att föreningsmedlemmar måste betala (när betalningsfunktionen kommer igång) för att få delta i förbundets, och därmed föreningarnas, eget forum! Det är att lura av föreningsmedlemmarna pengar! Först betalar dom till sin medlemsförening (ofta flera) och därifrån får förbundet 9:- per medlem och år (gånger ett antal 9-kronor för många), sedan måste dom även betala 100:- till för att få diskutera sitt eget förbunds angelägenheter.
 
Borde inte Förbundsforum vara öppet för medlemmarna i Förbundet? En exklusiv skara (100-lappklubben) är INTE representativa för alla förbundets medlemmar.  
 
 
Tipps på hur ni ska finansiera forumet. Minska antalet sidor, och/eller antalet färgalster, i tidskriften Släkthistoriskt forum så minskar ni även tryckkostnaden. Räkna på hur mycket ni kan spara på detta och för över det på forumkontot. De senaste årens nummer har enligt min åsikt inte varit speciell lockande släktforskarläsning i jämförelse med 1990-talets nummer, så en neddragning i omfång kanske både tillför mer krut på läsvärda artiklar som en resursbesparing. Tilläggas ska att även jag slutade prenumerera förra året likt Anders Berg och Henrik Mosén mfl av denna anledning.