NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 april, 2009
Skrivet av: Ann-Mari Bäckman skrivet 2009-03-18, 09:14
Jag håller med Chris om att vi som släktforskare gläds åt att hitta avvikelser/överraskningar, när man släktforskar. Då är frågan hur ska man leverera det, till den som bett en utföra forskningen? Jag anser att man bör berätta vad man fått fram, för hur ska jag kunna veta vilka uppgifter vederbörande ev skulle bli upprörd över. För kanske 50 år sedan kanske det inte var så kul att höra att mormodern var ogift och kanske födde tre s k oäkta barn, medan vi idag rycker på axlarna åt det.
 
Däremot kan ju vissa saker bli mer känsliga om det skrivs ut här eller på någons hemsida. Som Anders skriver, så måste man ta tiden i beaktande, d v s hur nära inpå skedde detta mordet t ex? Om otrevliga saker hänt för kanske fyra generationer sedan, varför ska jag som barnbarns barn ta på mig det? Är det omgivningen idag som dömer en för brott, som begåtts av annan för ca 100 sedan? Vad är det som är så känsligt?
 
Jag gjorde en släktforskning åt en som har släktingar i USA. De var intresserad av vad deras gemensamma ana kom ifrån. Nu visade det sig att de var inte alls släkt! Fadern till kvinnan som emigrerade gifte om sig med en kvinna, som hade med sig en dotter i boet. Denna dotter var mormor till den som ville att jag skulle ta reda på anorna. Det enda gemensamma de har är att systrarna växte upp i samma hem och fick gemensamma syskon.
 
Vad hände? Jo, släktforskningen ligger kvar hos mig. Jag har inte ens renskrivit den. Släktingarna i USA får ha kvar sin gamla tro om släktskap mellan familjerna.