NULL Skriv ut sidan - Vänliga släktforskare!

Anbytarforum

Titel: Vänliga släktforskare!
Skrivet av: Kjell Mäki skrivet 2001-06-27, 16:53
Hej
 
Inte trodde jag att det skulle bli sådana reaktioner på det jag skrev, jag ber så mycket om ursäkt för detta.
Jag ångrar delvis vad jag skrev. En del av orden var felformulerade, men jag står fast vid att jag hjälper de nybörjarna mindre nu än för några år sedan.
Jag föraktar inte nybörjarna, det är bara det att jag inte vill vara i lokalen när de är där, det är för att jag vill hålla på med min egen forskning i lugn och ro.
 
Det är så att jag inte helt slutat hjälpa andra i lokalen i Luleå, är jag där så hjälper jag självklart till ibland, då mest med tydning av gamla stilar.
 
Vad jag vet så skall det vara tyst och lungt på Landsarkiven när man är där och forskar. I lokalen här i Luleå så är ljudnivån mycket hög ibland, det för att man pratar med varandra. Jag vet forskare som inte besöker lokalen bara för att det är hög ljudnivå.
 
Det här med de moderna problemen så händer det att folk efterlyser exempelvis sin farfar som var född 1900. Man vet fullständigt för och efternamn samt födelsedatum och ort. Jag tycker att det är bara att gå till biblioteket eller att beställa kort från SVAR så har man svaret. Eller så börjar man gå en kurs i släktforsknig. För alla vet att det finns sådana kurser.
 
Att jag är ett proffs tycker en del här i Luleå, det beror på att jag har forskat i östra Norrbotten i 20 år så lite har väl fastnat i hjärnan. Men jag brukar säga att om jag skall forska utanför Norrbotten så är jag en nybörjare, speciellt före 1800, för då brukar kyrkoböckerna vara svåra att tyda och namnskicket är annorlunda än i Norrbotten, och min lokalkännedom är bristfällig söderut. Så där är jag en amatör.
 
Marianne skrev att forska blir ett behov, det stämmer mycket riktigt. Sedan jag fick bredband i våras måste jag kolla Nytt senaste dygn för att se om det är någon fråga som jag kan svara på.  
 
Nu måste jag sluta, för nu åker jag på semester i några dagar, skall forska i nutid.
 
Hoppas detta är utagerat för denna gång.
 
Sommarhälsningar från Kjell