NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05
Skrivet av: Åke Forsmark skrivet 2005-02-04, 12:46
Hrmm..Det känns inte precis lockande att uttrycka en avvikande åsikt i den här frågan men när man börjar tala om Stockholmsfientlighet så börjar det krypa i kroppen. Någonstans i denna diskussion ligger någon sorts underliggande uppfattning att det skulle vara mer synd om högutbildade storstadsbor som måste byta jobb än om lågutbildade glesbygdsbor. Om man provar att titta på platsbanken.ams.se och tittar på utbudet på t.ex. Arvidsjaur och jämför med Stockholm så får åtminstone jag intrycket att möjligheten att hitta alternativ är större i Stockholm.
 
Som jag ser det så lider detta landet av två allvarliga problem. Det ena är att delar av landet håller på att avfolkas med söndervittrande samhällsfunktioner som följd. Det är svårt att upprätthålla skolor, sjukvård och ordningsmakt med ständigt skjunkande invånarantal.
 
Det andra är att vissa områden håller på att förgås av övergödning. Man förmår inte anskaffa bostäder, skapa trafikflöden som är i närheten av vad som krävs. Trafikleder som byggs är för klena innan de ens hinner tas i bruk.
 
Att denna utveckling påskyndas genom att offentliga arbeten avvecklas på krisorter är ytterst allvarligt. Det bästa vore ju förstås om man bantade försvaret i en rimligare takt. Min personliga gissning är att många illa övervägda ekonomiska beslut tas i den processen som varken gagnar landets försvar eller ekonomi. Men vi lever ju i en demokrati och trots allt så är det ju vi som röstat fram de som sitter i riksdagen.
 
Att ordna lösningar som bygger på satsningar från näringslivet har hitintills inte visat sej särskilt framgångsrikt så som jag uppfattat det. Det är svårt att skapa industrier med svenska löner och sociala avgifter när många arbeten lika gärna kan utföras av barn i tredje världen som är fastkedjade vid maskinerna 18 timmar om dygnet och kostar en krona om dagen. De olika call-center företag som byggts upp med EU-bidrag brukar packa ihop när de bästa bidragen mjölkats ur och flyttar vidare till nästa ort och nästa bidragskarusell.
 
Vad som enligt min mening har gett goda resultat är utflyttning av olika statliga verksamheter. De dramatiska förutsägelser om katastrofer och elände som föregått varje utlokalisering har  i stora delar visat sej överdrivna och fördelarna har i stora delar motsvarat förväntningarna.
 
Vad gäller den ena eller andra verksamheten går det alltid att finna problem, men det går knappast att göra något undantag för då torde väl alla ha alla möjliga argument varav säkert några är alldeles riktiga.
 
Men i det stora hela tror jag att det är ett utmärkt beslut.
 
Åke Forsmark
 
PS. I sammanhanget Stockolmsfientlighet så var det för något år sedan en ganska hätsk kampanj i Stockholmsmedia om utjämningssystemet. Då var det en artikel om Sunderbysjukhuset (Som är tillkommet just för att hantera folkförflyttningen i norrbotten(s län)) där det i Stockholmsupplagan var ett helt uppslag med rubriken De tar våra pengar. I norrlands upplagan var detta uppslag ersatt med en ologiskt stor uppslagen artikel om en bortsprungen hund!! Då tog jag hem siffrorna och fann till min förvåning att Norrbottens län inte alls var det län som fick mest pengar per person. (Pajala kommun ledde dock kommunligan) I själva verket låg länet som sådant först på fjärde eller femte plats. Dessutom så gick de reella summorna om man räknade ihop dem mellan Stockolms olika kommuner. Det vandrade stora summor från Danderyd och Lidingö till de invandrartäta förortskommunerna. (Och det är väl egentligen inget fel i det heller, enligt min åsikt). Men det är väl ofta inte bara den enes fel om två träter.