NULL Skriv ut sidan - Uppgiftsspridning

Anbytarforum

Titel: Uppgiftsspridning
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2002-10-01, 18:26
Roger,
 
Överraskningar får man ibland, och de kan slå åt båda håll. Antingen står man fast pga för få ledtrådar, eller så ramlar man in i ett stort arbete någon redan gjort.
 
Det är väl svårt att kritisera någon för att vara allt för hjälpsam, men för forumets skull är det inte så smart att lägga ut 8 generationer här. Det tar ju stor plats, och är väl mindre intressant för andra än de som forskar just där. Då är det bättre att tala om att man har dem, och erbjuda att sända dem direkt till den som frågar - om vedkommande vill.
 
Själv har jag varit väldigt tacksam för den hjälp jag fått i forumet, men också fått en del överraskningar i form av redan utredda anor. Jag är enig med dig om att halva nöjet är själva letandet, pusselläggandet. Den dagen som alla kyrkoböcker ligger på nätet kommer jag därför att gå upp spåret till de anor jag fått av andra forskare. Det är ju inte säkert att de fått med sig allt intressant, t.ex spännande anteckningar i hfl. Kanske har det också smugit sig in fel.
 
Som tur är finns det ju många grenar i en släkt, när jag själv fått en stor antavla i knät, har jag bara flyttat min energi till en annan släktlinje. Man vet ju aldrig vad som blir intressant bakom nästa krök av vägen!