NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-08-16
Skrivet av: Marianne Nilsson skrivet 2002-08-14, 08:56
Man läser de där resebreven från förbundsordföranden och hans resekompisar och förstår att de har det bra och roligt, men varför ska de roa sig på min bekostnad?  
 
Som stödjande medlem och medlem i en förening, som är med i förbundet, så tycker ju jag att det är mina pengar de är ute och gör av med, och det är ju inte därför jag betalar mina avgifter.  
 
I alla fall Ted Rosvall, Sam Blixt, Anna-Lena Hultman och Hans Egeskog åker runt på mina och andra stödjande medlemmars pengar, jag antar att de andra som är med betalar själva eller är sponsrade av sina hemma-föreningar. En sån där resa måste ju kosta ca 20.000 per person, eller bortåt 80.000 för den här gruppen, det är bra mycket pengar, det.
 
Och på vilket sätt gynnar den där resan mig och alla andra släktforskare här hemma i Sverige? Jag har inga kusiner i Amerika, och tycker det vore mycket bättre om pengarna användes på projekt som underlättar för t.ex. min forskning i nämndemanssläkter.  
 
Ted Rosvall skriver i senaste resebrevet: Återstår att räkna ut vad detta skall vara bra för, hur våra kunskaper skall kunna användas på ett bra sätt, och hur de uppgifter som kommer fram på båda sidor av Atlanten kan komma så många som möjligt till godo. Borde han inte ha tänkt på det förut?  
 
Jag tycker att ombuden ska kräva en detaljerad redovisning av alla kostnader för den här resan nu på den kommande stämman, även om det är förra årets verksamhet som ska granskas då. Det är inte riktigt att ordföranden och en liten grupp polare ska åka runt och glassa på det här sättet! Åtminstone borde de betala det själva.