NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-10
Skrivet av: Lotta Nordin (Lotta) skrivet 2005-04-10, 20:26
Maud,
det kanske verkar som om jag motsäger mig själv om man klipper ut meningar eller delar av meningar ur sitt sammanhang.
 
Citat från ditt inlägg:
”Först säger du att du förstått det så att Anbytarforum är till för att man ska få hjälp om man har kört fast, att diskutera olika forskningsproblem och liknande.  
Det betyder väl att man ska bedriva egen forskning för att delta i forumet? (Annars kan man ju knappast ha kört fast.) Men det finns, såvitt jag kan se, inget sådant krav för att vara med här.”
 
Mitt svar:
Det är alltså hur jag förstått vad Anbytarforum är till för, jag skrev. Att inte alla som deltar i Anbytarforum bedriver egen forskning, det är inte något jag varken kan, vill eller tänker göra något åt. Alltså säger jag inte emot mig själv när jag säger att det är upp till var och en att ställa frågor och svara. Andra får alltså ha sin åsikt om vad Anbytarforum är till för.
 
Citat från ditt inlägg:
”Vad gäller nybörjare frågar du om det inte är bättre att denna nybörjare då får råd hur hon/han ska gå vidare på egen hand än att hon/han bara fortsätter fråga och få svar i all oändlighet. Det kan jag fortfarande bara tolka som att du rekommenderar att man inte besvarar frågan, det vill säga inte lämnar efterfrågade upplysningar eftersom de kan resultera i nya frågor, och att man istället ger en lektion i släktforskning”.  
 
Det jag skrev var:
”När en nybörjare upptäcker Anbytarforum och kanske får svar på en ”ingångsfråga” till släkten, är det då inte bättre att denna nybörjare då får råd hur hon/han ska gå vidare på egen hand än att hon/han bara fortsätter fråga och få svar i all oändlighet?”
 
Man måste alltså läsa hela meningen. Det var nybörjare jag skrev om, inte dom som bara vill samla. Nybörjare anser jag vara de personer som verkligen vill börja forska själva. Jag skrev dessutom att det är när dom får svar på en ”ingångsfråga” (ordet ”kanske” borde inte varit  med) som det är bättre att dom får råd hur dom ska gå vidare än att hon/han fortsätter fråga och få svar i all oändlighet.
 
Om du vill helt bortse från vad som står i mina inlägg och låta fantasin flöda så är det upp till dig, det är inget jag kan göra något åt.