NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-10
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2005-04-10, 17:40
Lotta,
jag hårdrog delar av ditt resonemang - och det var kanske inte alldeles nödvändigt.   Men du motsäger dig själv ett par gånger i ditt första inlägg, vilket gör budskapet något oklart.  
 
Först säger du att du förstått det så att Anbytarforum är till för att man ska få hjälp om man har kört fast, att diskutera olika forskningsproblem och liknande.  
Det betyder väl att man ska bedriva egen forskning för att delta i forumet? (Annars kan man ju knappast ha kört fast.) Men det finns, såvitt jag kan se, inget sådant krav för att vara med här.
 
Ett par rader längre ner kommer första motsägelsen. Där skriver du att det självklart är upp till var och en att fråga om vad som helst och svara om man vill.
Jo, det är väl vad som gäller, än så länge, och även för personer som inte forskar själva.
 
Men redan i nästa mening kommer motsägelse nr 2: Nu är det inte alls självklart längre att svara på vilka frågor man behagar, för om man svarar på ”enkla” frågor innebär det att man indirekt uppmanar till ”snyltandet” eller ”släktsamlandet”. Och därav följer väl att det inte heller längre är självklart att man får ställa vilka frågor som helst? Till exempel ”enkla” frågor?  
 
Vad gäller nybörjare frågar du om det inte är bättre att denna nybörjare då får råd hur hon/han ska gå vidare på egen hand än att hon/han bara fortsätter fråga och få svar i all oändlighet.
Det kan jag fortfarande bara tolka som att du rekommenderar att man inte besvarar frågan, det vill säga inte lämnar efterfrågade upplysningar eftersom de kan resultera i nya frågor, och att man istället ger en lektion i släktforskning. Om det var något annat du ville ha sagt med detta så måste jag be dig att förklara vad.
 
Min slutsats av ditt resonemang blir densamma som tidigare (men jag kan stryka ordet 'elit'): I ditt önskeforum deltar idoga släktforskare som liksom du (och jag) tycker det är roligast att själva söka och finna, och inte ber om hjälp i första taget. Nykomlingar får råd och anvisningar hur de ska forska själva - men inte många konkreta svar på sina frågor, om det kan förmodas att det bara genererar nya. De ska ju lära sig hur roligt det är att släktforska 'på riktigt'!    
Är det en någorlunda riktig beskrivning av ditt ideala Anbytarforum?  
 
Till skillnad från dig (och Eva Dahlberg och några till) ser jag det inte som min uppgift att prompt få iväg andra till bibliotek och arkiv, även om jag gärna ger forskningsråd och hoppas att de följs. Men så länge Anbytarforum är öppet även för personer som inte är det minsta intresserade av att lära sig eller inte anser sig ha tid/möjlighet att forska själva, får vi nog tolerera vad en del (men inte jag) kallar snyltande.  
 
Frågan är fri. Och svaret är fritt. Vem jag hjälper, hur mycket och på vilket sätt, avgör jag själv - tack!  
 
Men annars är vi nog i stort sett överens, Lotta.