NULL Skriv ut sidan - Snyltare - källangivelse

Anbytarforum

Titel: Snyltare - källangivelse
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-04-13, 03:31
Först och främst vill jag säga att det är mycket tråkigt att några återigen deklarerar att de inte tänker delta i Rötter med sina frågor eller svar pga den pågående debatten, eller snarlika som pågår här. Jag vädjar till er att ompröva ert beslut, helst meddetsamma, eller annars efter en tid. Det finns ingen som kan hindra dig från att fråga eller svara om du vill!!! Var inte rädd! Ta inte åt dig av kritik som du anser obefogad!
 
Det är inte särskilt lyckat att använda nedsättande ord som snyltare, fundamentalist och begrepp som ingen riktig/seriös släktforskare, eftersom det tydligen sårar människor helt i onödan och skrämmer bort både dem och andra härifrån.  
 
Därmed inte sagt att man inte får tycka så, eller uttrycka den åsikten, men det innebär ett ansvar att kritisera andra.
Man kan diskutera olika metoder i släktforskandet ändå, utan dessa tillmälen, tror jag.
 
Jag tycker i princip att en öppen och ärlig debatt, utan alltför hårda ord och utan personangrepp, är ytterst viktig. Oftast är den dessutom intressant, välformulerad, allvarlig, men ändå humoristisk.  
 
Ett problem är ju att många diskussioner urartar och inte håller sig till detta, utan det blir personangrepp, pajkastning, missförstånd, medvetna och omedvetna provokationer, etc.
Men här, och överhuvudtaget, så tycker jag att det blir bättre i det avseendet i Anbytarforum, än tidigare, och att hoppet finns att deltagarna reder ut saker själva eller med hjälp av anbytarvärden Peter, istället för att stänga diskussioner.
 
Ett stort problem är att flera jag träffar på arkivet, i föreningar och på kurser uppfattar Anbytarforum som en sandlåda med trätande människor och därför väljer att inte alls deltaga här, eller i mycket sparsam utsträckning.
Något som jag tycker är tragiskt varje gång, och som jag har svårt att riktigt förstå, eftersom det till överväldigande delen är en fantastisk fart på frågare och svarare (såväl fakta som metodrekommenderare) i vänskaplig anda!
 
------  
 
Kört fast bör inte användas, om så inte är fallet, men frågor kan ställas ändå!
 
------
 
Apropå forskningsmetoder undrar jag om det inte tillhör praxis att man inventerar forskningsläget innan man sätter igång att utföra sin egen forskning.  
 
Översatt till släktforskning skulle det motsvara, enligt grundläggande kurslitteratur, att kolla vad man vet i släkten, om någon har släktforskat, om det finns något publicerat om släkten och hembygden/hembygderna i litteraturen.  
 
Det bör idag också innefatta CD-skivor och internet eller hur? Således även Rötter och Anbytarforum, eller?
 
Så det kanske är mer metodologiskt rätt att källkritiskt fråga här, innan man börjar forska själv, för att ta reda på vad som redan är gjort och vad som inte är gjort? För att sedan gripa sig an det som är ogjort eller obesvarat, helst även kolla det som är gjort! För att ifrågasätta, diskutera och värdera det som verkar konstigt i det som var gjort och i det man kommer fram till själv!
 
Att eremitforska kanske är metod-ologiskt? Det kanske innebär stor egen-kontroll och självtillfredställelse, men kanske leder till fler misstag, eller mindre kunskap för en själv och andra, än om man publicerar och jämför sina resultat med andra, även under resans gång. Leve Anbyterier, välskrivna källriktiga sockenböcker och antavlor!
Är jag ute i ogjort väder nu? Jag har stuckit ut hakan, nu är det bara att gå på knock!  
(Detta är inte livets viktigaste fråga, men intressant, och betydligt trevligare än de nedskärningar som nu aviseras på arbetet, just som jag övertalats att bli lokalt fackombud, så jag kan behöva lite (jan?) sparring!!!
 
------
 
PS. Gunnar Emanuel Sträng, som jag hade nöjet att diskutera med en gång, rönte visst kritik (och uppskattning) för sina ordval, såväl inom som utom de egna leden!
 
Vill oxå ge eloger till (av Ted utnämnde amatören?) Per Thorsell, Jojje, Maud, m fl för välskrivna och roande inlägg!!! Tack för de svar jag fick av Lotta, Michaël och Jörgen.