NULL Skriv ut sidan - Snyltare - källangivelse

Anbytarforum

Titel: Snyltare - källangivelse
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2005-04-12, 21:59
Jojje, jag har självklart många okontrollerade andrahandsupplysningar (från andra forskare, hembygdslitteratur, register m.m.). Vilken släktforskare har inte det? Frågan är vad man gör med dem.
 
Tills jag har kontrollerat dem har jag dem (förutom i diverse block och på lösa lappar i en salig röra, som jag har som ständigt mål att sortera när tiden räcker till... J) inskrivna med att göra-noteringar i en kladdfil i mitt släktforskningsprogram tillsammans med alla kontrollerade uppgifter. I den riktiga filen hamnar däremot bara de kontrollerade uppgifterna. Så fundamentalistisk är jag - och det står jag för... J
 
Men fråga nu inte hur många av dem i kladdantavlan som också återfinns i den riktiga - det är en väl förborgad hemlighet...  J
 
För undvikande av missförstånd kanske bör påpekas att jag inte inbillar mig att jag inte, lika väl som någon annan, kan göra fel när jag läser, skriver av eller tolkar en källa. Kontrollerar jag källan själv, så kommer jag emellertid så nära källan det går utan att vara beroende av att en eller flera mellanhänder har gjort allt rätt; blir det ändå fel, så har jag åtminstone gjort felet själv och har ingen annan att skylla på.