NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07
Skrivet av: Ian Hamilton GF skrivet 2003-11-07, 15:01
Låt oss först försöka få klarhet i vilka förändringar av Släkt och Hävd som förutsätts för stöd från Vetenskapsrådet. Jag har ingen anledning att betvivla att Anders Winroth, Stig Östenson, Mats Hallenberg m fl är i god tro när de hävdar att många artiklar av självlärda, icke akademiska forskare skulle kunna tryckas i en på sådant sätt förändrad SoH. Men vad säger den ansvarige handläggaren på Vetenskapsrådet om saken?
 
Jag ringde Olof Lindström, forskningssekreterare på Vetenskapsrådet, och frågade. Svaret blev mycket klart, men för säkerhets skull skrev jag ut mina anteckningar, mejlade dem till honom och bad honom korrigera eventuella missuppfattningar. Han gjorde så, och gav mig tillstånd att återge svaret här. Läs nu noga:
 
Fråga: Vilken sorts tidskrifter är det som Vetenskapsrådet främst avser att stödja?
 
OL: Det är tidskrifter som ger forskare möjlighet att publicera sina forskningsresultat för att andra forskare skall kunna reagera på det skrivna.
 
Rådet kräver dessutom att tidskrifterna skall ha en referee-ordning så att forskare utanför redaktionen gör den vetenskapliga kvalitetsbedömningen.  
 
Fråga: Menar Du alla slags forskare, eller bara sådana som är knutna till universitet och högskolor?
 
OL: Det är akademisk forskning det handlar om. Vi får ofta frågor från t ex hembygdsforskare som lagt ner mycket arbete på olika lokala projekt, men det är inte sådant stödet är avsett för.
 
Fråga: Hur är det med forskning om enskilda personer och släkter?  
 
OL: Frågan är oklar, eftersom man kan forska på t ex Gustav III eller familjen Bernadotte.
 
Fråga: Kan man ha ett blandat innehåll, där akademisk forskning och annat kombineras, t ex inslag av populärvetenskap och bidrag från icke akademiska forskare?
 
OL: Nej, det vi stöder är publiceringsmöjligheter för kvalificerad originalforskning. Det är inte meningen att man ska fylla ut tidskriften med annat innehåll. Det viktiga är att det skall vara originalforskning och inte återgivande av vad andra sagt.
 
Fråga: Känner Du till Släkt och Hävd?
 
OL: Ja.
 
Fråga: Tror Du man med smärre förändringar skulle kunna få SoH godtagen som vetenskaplig tidskrift i Vetenskapsrådets mening?
 
OL: Det skulle ju bli en helt annan slags publikation. Skulle era medlemmar verkligen acceptera det?