NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07
Skrivet av: Jonas Kuschner skrivet 2003-11-07, 10:35
Hamilton hävdar nu att jag har haft mandat att utse medarbetare till redaktionen, t ex lektörer. Det är möjligt att Hamilton vill kalla de personer som ingår i redaktionsrådet lektörer (vilket jag uppfattar som personer mindre fast knutna till en tidskrift), men jag har hela tiden kallat det just ett redaktionsråd, ingenting annat. Oavsett vad Hamilton nu vill hävda, har jag dessutom hållit Ian Hamilton och styrelsen informerade om rekryteringen av detta och därtill uppfattat det som att jag har haft både Hamiltons och styrelsens godkännande av de personer som har tagits in i rådet. (Om det inte har kommit med i protokollen beklagar jag detta, men jag har tidigare inte kunnat drömma om att saken skulle ifrågasättas.)  
 
Dessutom kan var och en se att ett redaktionsråd finns upptaget i SoH:s huvud sedan nu fem häften tillbaka, alltsedan SoH 2002:1. Det bör ju även Hamilton, Löfström och styrelsens övriga ledamöter ha noterat, om de alls läser SoH. Ingen har emellertid kommit till mig och sagt att Jonas, det där redaktionsrådet som är nämnt över innehållsförteckningen - vad är det för något?
 
Jag vet att man egentligen inte bör återge privata brev i ett öppet forum, men jag tänker bara citera vad som är absolut nödvändigt för att ge stöd åt min ståndpunkt. Apropå ett annat ärende, en personnamnsfråga i vilken prof. Per-Axel Wiktorsson, tidigare bl.a. redaktör för Sveriges medeltida personnamn, hade meddelat en sakkunnig kommentar, skrev jag i ett epostbrev till Ian Hamilton  den 8/7 2002 kl. 07:03 följande:
 
Eftersom vi har känt behovet av nordistisk kompetens passade vi dessutom på att fråga Wiktorsson om han kan tänka sig att inträda i redaktionsrådet, vilket han tackade ja till att göra. Jag skulle vara tacksam för ditt godkännande av hans namn.
 
I svaret från Ian Hamilton, samma dag 23.31, står
 
Jag har inget emot Wiktorsson som medlem i redaktionsrådet, och är övertygad
om att styrelsen med glädje godkänner förslaget.
 
Hamilton har alltså inte bara varit informerad, han har till och med själv i korrespondens med mig använt ordet redaktionsråd.
 
Det kan kanske finnas skäl att påpeka att ett redaktionsråd inte i sig är något påfund från Vetenskapsrådet (den bidragsbeviljande myndigheten som har nämnts ovan), utan en under skiftande namn förekommande institution knuten till de flesta etablerade tidskrifter över hela världen. Avsikten är helt enkelt att till den mindre redaktionen som en extra resurs knyta en något större grupp fasta medarbetare med en rådgivande funktion. Genom att finnas nämnda på samma ställe i tidskriften som den egentliga redaktionen, får dessa ett erkännande för det arbete som de lägger på uppgiften.
 
Vi i redaktionen har haft stor nytta av redaktionsrådet. Många redan bra artiklar har genom dess medlemmars granskning och kloka synpunkter blivit ännu bättre. (Som Anders Winroth påpekar, har även Ian Hamiltons artikel om Peder Skarp genomgått en granskningsprocess.) Onödiga små faktafel, oklarheter i formuleringar o.s.v. som vi i redaktionen inte har noterat, har fångats av dessa kunniga personer. Dessutom har de faktiskt bidragit även till den vanliga korrekturläsningen och många rena skriv- eller inscanningsfel har på det sättet kunnat tvättas bort som annars kanske hängt med hela vägen till tryckeriet. Någon perfektion går nog aldrig att uppnå (och somliga fel insmyger sig i slutskedet), men genom att inkomna manus passerar framför flera personers ögon kan man åtminstone komma närmare målet.
 
Jag är tacksam för det obetalda arbete som redaktionsrådet har lagt ned. Jag tror att GF:s medlemmar och SoH:s läsare är det, och jag tycker att Hamilton, Löfström och den övriga styrelsen borde vara det.