NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07
Skrivet av: Ian Hamilton GF skrivet 2003-11-06, 23:31
GF:s styrelse har den 5/11 beslutat föreslå medlemsmötet att avvakta till höstmötet 2004 med att fatta beslut om eventuell samverkan mellan Släkt och Hävd och Släktforskarnas Årsbok. Styrelsen finner att den behöver mer tid för beredning av frågan. Beredningen kan omfatta bland annat enkäter, utarbetande av åskådningsexempel på hur en gemensam skrift skulle kunna utformas, diskussioner med Förbundet, genomlysning av alternativa förslag mm.
 
Diskussionen kan således sannolikt fortsätta ett år till, och det är kanske nödvändigt för att reda ut alla missförstånd och andra besynnerligheter som förekommer i debatten. Jag återkommer med mer detaljer, bl a om vad Vetenskapsrådets företrädare säger om sin policy.
 
Just nu vill jag bara tillägga att många spådde GF:s totala utplånande när regionalföreningarna lämnade GF och Förbundet bildades. Det har tagit många år att vända trenden. Tecken på en vändning syns nu. Låt det vara osagt om webbplatsen eller redigeringen av Släkt och Hävd eller något annat bidragit mest till detta. Det är just sådana saker vi behöver undersöka och dokumentera.
 
Vi avhänder oss inte Släkt och Hävd, inte heller säljer vi eller hyr ut namnet. Vi har sett och ser stora möjligheter att få nya medlemmar genom en samverkan. En stor grupp ännu icke GF-medlemmar skulle vinna mycket, också ekonomiskt, på att bli medlemmar enligt den modell som presenterats. Även detta kan dock behöva studeras i mer kvantitativa termer, kanske i form av en marknadsundersökning (detta hemska ord i en folkrörelse).
 
Jag överväger just nu allvarligt om jag kan försvara för mig själv och andra att lämna ordförandeskapet under löpande mandatperiod med tanke på de uppgifter som ligger framför oss det närmaste året.