NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-11-07
Skrivet av: Michaël Lehman (Philippos) skrivet 2003-11-04, 14:39
Om Ian Hamilton menar, att »[d]et blir allt längre mellan nya argument och infallsvinklar i den här debatten», bör han väl inte själv skriva ett inlägg, som till största delen bara upprepar de ståndpunkter, som han tidigare har framfört.
 
Man gör det väldigt lätt för sig, om man hänvisar till abstrakta kollektiv, som inte har givit sig till känna och vars existens därmed inte är fastslagen. Vilken tyngd skall man egentligen tillmäta sådan argumentation? Så gör både Lotta Nordin och Ian Hamilton. Utan att ha något underlag, som bekräftar deras påståenden, talas om alla människor, som påstår, att »GF bara är för adel och akademiker» och att SoH är för »tung», att de inte har tillgång till Internet och dessutom ser Släktforskarnas arkiv som meningen med medlemskap i GF. Men var är alla dessa människor nu?
 
GF:s samling av litteratur är inte alldeles unik. Jag har en liknande miljö här i Carolina i Uppsala och andra kan finna en liknande miljö i KB i Stockholm eller i något annat bibliotek annorstädes i riket. Det i sig är inget argument för styrelsens proposition. Intressant blir det emellertid, när Hamilton skriver, att »[d]et ena förutsätter det andra. Varför ställa samlingarna mot tidskriften?». Man kan fråga sig varför Hamilton överhuvud taget kommer med denna invändning. Varför är SoH:s uppgående i årsboken (av påstådda ekonomiska skäl) ett godtagbart förslag (och till och med ett tillgodoseende av medlemmarnas intressen), medan förslag att låta GF:s samlingar handhavas av förbundet (likaledes av ekonomiska skäl) är att ställa samlingarna mot tidskriften?
 
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att skänka bidrag till en fond för att finansiera SoH, men inte under GF:s nuvarande ledning.